جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.07.2020, 11:06

مجازات حبس تعزیری برای یک فعال مدنی در ایران

عباس لسانی، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی استان اردبیل ایران که پیشتر توسط دادگاه انقلاب به هشت سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شده بود، دادگاه تجدید نظر این استان وی را به پانزده سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری «هرانا»٬حکم مذکور پس از رد درخواست فرجام خواهی عباس لسانی دیروز ۱۴ تیرماه ۱۳۹۹(چهارم جولای ۲۰۲۰) به محمدرضا فقیهی وکیل مدافع آقای لسانی ابلاغ شده است.

عباس لسانی، در ۶ ژانویه ۲۰۱۹ در پی حضور در شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد. وی از آن زمان تاکنون در زندان اردبیل بسر می‌برد.

لسانی پیشتر توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل به اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۸ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهر یزد محکوم شده بود.

اتهامات مطروحه علیه عباس لسانی در متن کیفرخواست صادره “تحریک و تشویق مردم تُرک استان آذربایجان غربی از طریق سخنرانی و مصاحبه با رسانه‌های معاند نظام٬ تشکیل، اداره و عضویت در گروه به اصطلاح مدنی و قومی گاماج (شاخه اصلی) بوسیله چارت ترسیمی منتظم در پرونده توام با شکل‌گیری مجامع، سخنرانی با هدف بر هم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار مطالب موهن بواسطه مصاحبه با مجامع، رسانه‌های گروهی معاند نظام با هدف ضدیت با کلیت نظام به نحو مستمر و مداوم” عنوان شد.

این حکم دراکتبر ۲۰۱۹ توسط دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به ریاست قاضی ناصر عتباتی به ۱۵ سال حبس تعزیری افزایش یافت. این در حالی است که ناصر عتباتی پیشتر در سمت دادستان اردبیل، کیفرخواست عباس لسانی را نیز صادر کرد.

عباس لسانی پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت‌های متعدد به دلایل فعالیت‌های خود را دارد. وی در یکی از آخرین موارد در تاریخ سوم جولای ۲۰۱۸ چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” در کلیبر٬ همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و نه روز بعد با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024