جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 23.06.2020, 9:38

مسکو نگران برنامه آمریکایی-عربی علیه اقتصاد روسیه است

کارشناسان روس نست به برنامه‌های اقتصادی عربی-آمریکایی که اقتصاد روسیه را هدف قرار داده و می‌تواند در بلندمدت به توانمندی‌های این کشور در بخش انرژی ضربات جبران‌ناپذیری وارد کند ابراز نگرانی کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی روسی «اوراسیا دیلی» طی مقاله‌ای با ابراز نگرانی از این برنامه‌ها تاکید کرد، یکی از این طرح‌ها پروژه‌ای قطری-آمریکایی است که مستقیماً به قدرت روسیه در بخش انرژی زیان وارد می‌کند.

به نوشته این پایگاه خبری، شرکت نفت قطر چندی پیش توافقنامه‌ای با شرکت کشتی‌سازی و مهندسی دریایی «دوو» (DSME)، شرکت صنایع سنگین هیوندای (HHI) و شرکت صنایع سنگین سامسونگ (SHI) برای ساخت یک ناوگان بزرگ از کشتی‌های مخزن‌دار منتقل‌کننده گاز مایع به امضا رساند.

در چارچوب این پروژه، این شرکت قطری که ۶۰ درصد آن در مالکیت دولت است قادر خواهد بود تا سال ۲۰۲۷ به قدرت اول نقل و انتقال گاز جهانی تبدیل شود.

بر مبنای این پروژه، قرار است کره‌ای‌ها در ازای ۱۹ میلیارد دلار ۱۰۰ فروند کشتی برای قطری‌ها، به منظور انتقال گاز مایع این کشور به اقصی نقاط جهان، بسازند.

الکسی کالاچف که این پایگاه خبری از او به عنوان تحلیلگر گروه «FINA» نام برده تاکید کرد، قطر راهبرد بسیار معقولانه‌ای را پیشه کرده و از آن مهم‌تر آن را با موفقیت به مرحله اجرا هم گذاشته است.

به اعتقاد این تحلیلگر، قطر با استفاده از ناوگان کشتی‌های در مالکیت خود این ظرفیت را پیدا خواهد کرد که در جنگ احتمالی قیمت‌ها دیگر تولیدکنندگان گاز مایع جهان را کنار بزند و با کاهش میزان سود خود در بسیاری از مناطق با دیگر تولیدکنندگان به رقابت بپردازد.

دستیابی به چنین ظرفیتی در کنار افزایش تولید، گام‌هایی کاملاً صحیح در راستای این رقابت محسوب می‌شوند.

در این حال الکساندر سوپکو تحلیلگر بخش انرژی هم به این پایگاه گفت: گرچه در وهله اول این پروژه قطر باعث نگرانی آمریکایی‌ها می‌شود، اما با توجه به مشارکت شرکت‌های فرامرزی آمریکایی در پروژه‌های قطر و تامین و فروش فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز این پروژه‌ها به شکل قابل توجهی شدت این تلخکامی برای واشینگتن کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس در عین حال از حضور قطر در بازار شرکت‌های گاز روسیه نیز صحبت کرد و خبر داد، احتمالاً دامنه این رقابت به اروپا و چین نیز کشیده خواهد کرد.

به گفته این کارشناس، قطر همچنین در حال گسترش نفوذ خود در میان کشورهای مصرف‌کننده گاز روسیه است تا آنجا که مارس گذشته قطری‌ها موفق شدند بازار ترکیه را از گازپروم روسیه بگیرند؛ از سویی دوحه میزان صادرات گاز خود را به ترکیه نسبت به سال گذشته سه برابر کرده و به ۷۸۶ میلیون متر مکعب رساند تا ۲۰ درصد از بازار ترکیه را در قبضه خود بگیرد و در مقابل صادرات گاز روسیه به ترکیه با ۳.۵ برابر کاهش به ۳۸۹ میلیون متر مکعب رسیده تا تنها ۱۰ درصد از بازار ترکیه را در اختیار داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا قطری‌ها به تنهایی تولید گاز خود را افزایش خواهند داد یا این کار را به اتفاق طرف‌های دیگر به انجام خواهند رساند، اما به هر روی در حال حاضر ۲۳ درصد از پروژه‌های گاز قطر در اختیار شرکت‌های آمریکایی بوده و شرکت‌های آمریکایی اکنون ۱۷.۷ میلیون تن گاز این کشور را تولید می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024