پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.06.2020, 23:25

اختلاف مجلس و دولت برسر کنترل اینترنت

شهروند: روز گذشته، مجلس شورای اسلامی میزبان دو وزیر دولت روحانی بود. در جلسه‌ای که قالیباف بار دیگر بر ممنوعیت مذاکره با آمریکا تأکید کرد، اقدامات وزیر جوان دولت روحانی هم زیر تیغ اصولگرایان مجلس رفت؛ اصولگرایانی که همیشه منتقد سیاست‌های دولت در عرصه ارتباطات و فضای مجازی بوده‌اند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم، در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات بر اهمیت شبکه ملی اطلاعات تأکید کرد و گفت: «بخشی از محتوا حتما در اختیار دستگاه‌های دیگر و مردم است، اما سیاست‌گذاری و مدیریت وجود ندارد. چطور ما در حوزه خودرو سیاست‌گذاری، تعرفه‌گذاری و حمایت از صنعت داخل می‌کنیم تا این صنعت رشد کند، چرا در حوزه وظایف وزارتخانه مربوطه که باید سیاست‌های تعدیلی داشته باشد و رشد حوزه داخلی و خارجی متناسب باشد، این سیاست اعمال نمی‌شود و این فرصت داده نمی‌شود. حمایت در حوزه محتوا از بخش داخلی صورت نمی‌گیرد.»

دهنوی: دوران ادامه برجام به پایان رسیده است

قالیباف با بیان اینکه انتظار تولید محتوا از وزارت ارتباطات نداریم، ادامه داد: «اما سیاست‌گذاری در دست شماست. این بحث مهم کشور است. در جنگ اقتصادی هم مبانی زیرساخت و خدمات عمومی است که باید از آن استفاده شود.»

او با اشاره به آغاز فعالیت کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی از امروز یادآور شد: «ما دو اولویت اقتصاد و فرهنگ را دنبال می‌کنیم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران این اولویت است. ان‌شاء‌الله در جلسات بعدی به‌طور روشن و براساس سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی موضوعات را دنبال می‌کنیم.»

رئیس مجلس با بیان اینکه کودکان، نوجوانان و خانواده‌های ما در معرض فضای آلوده هستند، ادامه داد: «این فضای آلوده را باید از دو جهت نگاه کرد؛ یکی تولید محتوا که هم وزارتخانه، هم بقیه دستگاه‌ها مسئول هستند و یکی توسعه سرویس‌های داخلی‌، سیاست‌های دولت و اعمال مدیریت در شبکه. امروز ما این لجام‌گسیختگی را می‌بینیم. این ضعف مدیریت و بدون سیاست‌گذاری بودن را در کشور مشابهی در شرق و غرب نداریم و حس می‌کنید حالت لجام‌گسیخته و رها شده‌ای وجود دارد.»

قالیباف همچنین با انتقاد از گسترش نیافتن شبکه ملی اطلاعات گفت: «همین شبکه ملی اطلاعات که الان وجود دارد، دارای اشکالاتی است. در رشد ترافیک داخلی و خارجی تناسب وجود ندارد و آن‌قدر که رشد ترافیک در بخش خارجی است، در حوزه داخلی نتوانسته‌ایم کنترل کنیم، لذا نیازمند سیاست‌های تعدیلی و راهبردی هستیم که در اختیار این وزارتخانه است.»

قالیباف با بیان اینکه شبکه ارتباطی ما متکی به حوزه موبایل است، افزود: «ما در شبکه ثابت فیبر نوری بسیار ضعیف عمل می‌کنیم. فیبر نوری از ۷۰ کیلومتر به ۲هزار کیلومتر رسیده، اما سیاست مشخصی نیست. این از وظایف روشن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و نیاز به پول دولت هم ندارد. بخش خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد و اپراتورها هم داوطلب هستند، چرا منازل و مدارس نباید فیبر نوری داشته باشند که با توسعه شبکه داخلی آسیب‌پذیری کاهش یابد.»قالیباف تنها فردی نبود که روز گذشته عملکرد وزیر ارتباطات را زیر سوال برد.

موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس با انتقاد از کنترل نداشتن وزارت ارتباطات بر فضای مجازی گفت:  «اینستاگرام به قتلگاه اعتقادات جوانان تبدیل شده است.» غلامعلی کوهساری نیز ضمن انتقاد از برخی عملکردهای وزارت ارتباطات، خواستار کنترل بیشتر  فضای مجازی شد. اما تندترین انتقاد را  سید محسن دهنوی، نماینده تهران کرد که خطاب به آذری جهرمی گفت: «خیال شما را راحت کنم؛ دورانی که ادامه برجام به دست شما در وزارت ارتباطات و فناوری و در سازمان فضایی دنبال می‌شد، به پایان رسیده است، زیرا مجلس یازدهم اجازه نخواهد داد ادامه روند پیشرفت فضایی کشور را متوقف کنید.» فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین هم با انتقاد از وزیر ارتباطات گفت: «آذری جهرمی چندی پیش در اینستاگرام انتشار تصاویر هرزه‌نگاری را در بستر خود آزاد کرد، در صورتی که همین شبکه اجتماعی در ایام شهادت سردار سلیمانی به‌طور مکرر اقدام به حذف پست‌های تسلیت کاربران ایرانی می‌کرد. شما چه اقدامی در مقابله با این موضوع انجام داده‌اید؟»

آذری جهرمی: علت قطب شدن  اینستاگرام بستن پلتفرم‌های دیگر است

محمدجواد آذری جهرمی که به فعالیت‌های گسترده‌اش در شبکه‌های مجازی شناخته می‌شود، انتقادهای رئیس مجلس و نمایندگان اصولگرا را بی‌پاسخ نگذاشت. او با تأکید بر اینکه دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی بجاست، گفت:  «با دست روی دست گذاشتن و بستن، کار درست نمی‌شود. باید در این زمینه کار کرد. اینستاگرام با سیاست‌های ما به قطب تبدیل شده؛ زیرا پلتفرم‌های دیگر بسته است. اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما را می‌بندد، طبیعی است؛ آنها دولت تروریستی هستند و تروریست‌هایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم، اما اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند، ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور جریان‌ساز مورد تأکید رهبری را نباید ببینیم؟ کسی موافق بی‌دینی نیست؛ شما به‌عنوان نماینده با مخاطب‌تان چطور ارتباط برقرار می‌کنید؟»    آذری جهرمی در پایان گفت: «اقتصاد آینده دنیا و فرهنگ ما منوط به این فضا (فضای مجازی) است. با توجه به اینکه فرصت کم است، اقدامات وزارت ارتباطات در بخش کرونا و پیشرفت دولت الکترونیک را به صورت مکتوب تقدیم نمایندگان خواهم کرد.»

او همچنین در پاسخ به انتقاد از گسترده نبودن شبکه فیبر نوری اضافه کرد: «فیبر نوری موضوعی مهم است، اما مجلس شورای اسلامی مسأله‌ خصوصی‌سازی را حل کند. این نیازمند قانون است. ما در دوره قبل موفق به تصویب آن نشدیم . بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند تا مشکل حل شود، اما مانع بزرگی به اسم مخابرات داریم که با انحصار ذاتی نمی‌گذارد کار پیش برود. من دو ‌سال و نیم پیگیر این موضوع بودم.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024