پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.06.2020, 10:29

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به مرحله جدید پاندمی کرونا

ایرنا- سازمان جهانی بهداشت در خصوص «مرحله جدید و خطرناک» پاندمی ویروس کرونا هشدار داد.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری سازمان جهانی بهداشت، اخیرا مشخص شده است که ویروس کرونا تقریبا هم زمان با اولین موارد گزارش شده در چین، در ماه دسامبر سال میلادی گذشته، در کشور ایتالیا نیز وجود داشته، اما اولین موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در ایتالیا، ماه‌ها بعد گزارش شده است.

این ویروس تاکنون ۴۵۴ هزار نفر را به کام مرگ فرستاده و بیش از ۸.۴ میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده است. اکنون با وجود روند کاهشی شیوع ویروس در اروپا و حتی رفع برخی از تدابیر امنیتی، در آمریکا و آسیا، این ویروس با سرعتی بیش از گذشته در حال گسترش است.

تدروس آدهانوم رییس سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس مطبوعاتی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: «جهان در یک مرحله جدید و خطرناک قرار گرفته است. قابل درک است که بسیاری از شهروندان از محبوس شدن در منازل خود خسته شده‌اند؛ اما ویروس هنوز هم با سرعت زیادی در حال شیوع است.»

پیش از این محققان چینی، نقطه شروع انتشار ویروس را بازار فروش جانوران وحشی در مرکز شهر ووهان معرفی کردند که ویروس اولین بار در ماه دسامبر در آن دیده شد. اما اکنون مقامات پکن معتقدند این ویروس احتمالا از نقطه دیگری به این شهر وارد شده است.

این در حالی است که متخصصان ایتالیایی با بررسی نمونه‌های فاضلاب شهرهای میلان و تورین که در پایان سال گذشته میلادی جمع‌آوری شده بود، توانستند آثاری از ویروس SARS-CoV-۲ را در این نمونه‌ها شناسایی کنند.

مقامات چینی پس از تلاش بسیار برای کنترل ویروس، در نهایت محدودیت‌های اعمال شده را کاهش دادند، اما اخیرا تعدادی از بیماران را در بازاری واقع در مرکز شهر پکن شناسایی کردند و اکنون در تلاش هستند تا با شیوع مجدد ویروس کرونا در این کشور مقابله کنند.

مقامات این کشور یک کارزار ملی برای بازرسی مواد غذایی وارداتی راه‌اندازی کردند و در حال آزمایش ده‌ها هزار شهروند چینی و قرنطینه محلات و مدارس این کشور هستند. آنها گفتند،‌بررسی اطلاعات مربوط به ژنوم ویروس که در اختیار سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است، نشان می‌دهد شیوع جدید ویروس در پکن در اثر ورود نوع جدید و متفاوتی از ویروس کرونا است که ظاهرا از اروپا به این کشور وارد شده و اکنون در اروپا نیز در حال شیوع است.

بیماری کووید ۱۹ هنوز هم با سرعت قابل توجهی در حال شیوع در نقاط مختلف جهان است. قرنطینه عمومی و تدابیر اتخاذ شده برای مقابله با شیوع ویروس، اقتصاد بسیاری از کشورها را فلج کرده است، با وجود این به گفته سازمان جهانی بهداشت، هنوز هم این پاندمی، یک تهدید بسیار جدی است.

روز جمعه روسای کشورهای اتحادیه اروپا در نشستی که به صورت مجازی برگزار شد، طرح تخصیص ۷۵۰ میلیارد یورو را برای احیای اقتصاد کشورهای منطقه پیشنهاد کردند. اما به دلیل مخالفت چهار کشور هلند، سوئد، دانمارک و اتریش که طرفدار کاهش هزینه‌ها هستند، کشورهای اتحادیه اروپا در این خصوص به توافق دست نیافتند. در مقابل کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا که اولین و شدیدترین آسیب‌ها را در اثر شیوع کرونا متحمل شدند، در اثر هزینه‌های سنگین ناشی از این وضعیت دچار بحران جدی اقتصادی شده‌اند.

آمریکا بر اساس تعداد موارد تایید شده ابتلا و مرگ ناشی از کرونا، در جایگاه نخست جهان قرار دارد. شیوع ویروس در ایالت‌های جنوبی این کشور تشدید شده و پیامدهای مخربی بر اقتصاد آمریکا داشته است. با وجود این مقامات آمریکایی اعلام کردند که قرار نیست وضعیت قرنطینه این کشور تشدید شود.

در حال حاضر گروه‌هایی از محققان در سراسر جهان در حال تلاش برای دستیابی به واکسن هستند و آزمایش های متعددی را در این خصوص انجام می‌دهند. با وجود این هنوز هم موارد بسیاری در خصوص علایم و دامنه اثرگذاری ویروس بر سلامت انسان مبهم باقی مانده است و در بهترین حالت، ماه‌ها تا زمان تولید یک واکسن موثر برای مقابله با این ویروس باقی مانده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024