شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.05.2020, 16:30

نشست جی۷؛ مرکل دعوت ترامپ برای سفر به آمریکا را نپذیرفت

دویچه وله: رئيس جمهوری آمریکا معتقد است که پاندمی کرونا مهار شده و سران کشورهای شرکت‌کننده در نشست جی۷ را به آمریکا دعوت کرده است. صدراعظم آلمان این دعوت را به دلیل شرایط عمومی پاندمی کرونا رد کرده و به آمریکا پرواز نخواهد کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به دعوت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای شرکت حضوری در نشست هفت کشور صنعتی موسوم به جی۷ پاسخ منفی داده و گفته است که از راه دور در این نشست شرکت خواهد کرد.

ترامپ دعوت از سران هفت کشور صنعتی جهان برای شرکت در نشست جی۷ را با این پیش‌فرض فرستاده که شیوع کرونا در آمریکا مهار شده است؛ پیش‌فرضی که مورد قبول صدراعظم آلمان نیست.

نشست جی۷ قرار است اواخر ماه آینده میلادی (ژوئن) در واشنگتن برگزار شود. یک سخنگوی دولت آلمان گفته است که مرکل «از دعوت ترامپ سپاسگزار است، اما به دلیل شرایط عمومی پاندمی کرونا نمی‌تواند به این دعوت پاسخ مثبت دهد.»

این خبر ابتدا دیروز جمعه نهم خرداد (۲۹ مه) در پورتال آمریکایی “پولتیکو” منتشر شد. کاخ سفید در ماه مارس سال جاری میلادی اعلام کرده بود که به دلیل پاندمی کرونا، امکان برگزاری نشست سران جی۷ در ملک شخصی دونالد ترامپ در کمپ دیوید وجود ندارد. بنا بر همین خبر، قرار بود سران هفت کشور صنعتی جهان نشست خود را امسال به شکل ویدیویی برگزار کنند.

اما یک هفته پیش ترامپ اعلام کرد که کشورش در حال پشت سرگذاشتن بحران کرونا است و می‌توان نشست جی۷ را حضوری نیز برگزار کرد. او بار دیگر کمپ دیوید را به عنوان محل برگزاری پیشنهاد کرد، اما بعد تغییر نظر داد و گفت، محل برگزاری اجلاس سران هفت کشور صنعتی باید در کاخ سفید باشد.

دونالد ترامپ در توضیح دعوت خود از سران و رهبران دولت‌ها برای حضور در واشنگتن گفت که برگزاری این نشست در کاخ سفید می‌تواند «برای همه نشانه مهمی از عادی شدن شرایط باشد.»

ابتدا هیچ‌یک از سران این دولت‌ها واکنش صریحی به اظهارات ترامپ نشان ندادند. حالا نیز سخنگوی دولت آلمان گفته است که آنگلا مرکل روند پیشرفت در مهار کرونا را دنبال خواهد کرد.

کشورهای شرکت‌کننده در نشست جی۷ آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، کانادا و ایتالیا هستند. این نشست هر سال در یکی از این کشورها برگزار می‌شود. محل برگزاری امسال این نشست آمریکا است. اما این کشور بیشترین آسیب را از پاندمی کرونا دیده است.

یک میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند آمریکایی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و ۱۰۲ هزار نفر تاکنون بر اثر کرونا جان باخته‌اند. ترامپ متهم است که ویروس کرونا را دست کم گرفته و به موقع برای مهار آن اقدام نکرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024