پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.05.2020, 16:26

درگذشت بازیگر سرشناس فرانسوی؛ کشیشی ساده که پاپ شد

میشل پیکولی، بازیگر پُرکار فرانسوی درگذشت. نخستین نقشِ سینمایی این بازیگر، شخصیتِ کشیشی ساده در فیلم «مرگ در باغ» ساخته لوییس بونوئل (۱۹۵۶) و آخرین بازی مهم او در فیلم «Habemus Papam» به کارگردانی نانی مورتی (۲۰۱۱) بود که در نقش پاپ ظاهر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، میشل پیکولی، بازیگر سرشناس فرانسوی که برای بازی در نقش‌ اصلی فیلم‌هایی چون «تحقیر» ساخته  ژان‌لوک گدار و «بل دوژور» به کارگردانی لوییس بونوئل شناخته می‌شد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

خانواده پیکولی، امروز (دوشنبه ۱۸ می/ ۲۹ اردیبهشت)، این خبر را منتشر کردند که در خبرگزاری فرانسه و روزنامه لو فیگارو بازتاب یافت.

پیکولی در دوران فعالیت هنری خود که نزدیک به ۸ دهه ادامه داشت (از اواخر دهه ۱۹۴۰ تا سال ۲۰۱۵)، در ۲۳۰ فیلم سینمایی، تلویزیونی و سریال بازی کرد. او بارها روی صحنه نمایش هم حاضر شده بود.

این بازیگر با بسیاری از کارگردانان سرشناس سینمای جهان همکاری کرده است که از آن‌ میان می‌توان به ژان‌لوک گدار («تحقیر» ۱۹۶۳، «هیجان» ۱۹۸۲)، لوییس بونوئل (در نقش یک کشیش در فیلم «مرگ در باغ» ۱۹۵۶، «خاطرات یک مستخدمه» ۱۹۶۳، «بل دوژور» ۱۹۶۷، «راه شیری» ۱۹۶۹، «جذابیت پنهان بورژوازی» ۱۹۷۲، «شبح آزادی» ۱۹۷۴)، ژان رنوار («کان‌کان فرانسوی» ۱۹۵۵)، ژاک ریوت («مزاحم زیبا» ۱۹۹۱)، ژان‌پی‌یر ملویل («کلاه» ۱۹۶۲) و آلفرد هیچکاک (در نقش یک جاسوس شوروی در فیلم «توپاز» ۱۹۶۹) اشاره کرد.

پیکولی، بازیگری را  از اواخر دهه ۱۹۴۰ با حضور روی صحنه تئاتر آغاز کرد. نخستین کار مهمش با بازی در نقش یک کارگر معدن در نمایش «سپیده‌دم» در سال ۱۹۴۹ شکل گرفت و در ادامه، در نمایشنامه‌هایی از  استریندبرگ ، ایبسن ، چخوف، مولیر و ... به ایفای نقش پرداخت.

او در سال ۱۹۸۰ برای بازی در فیلم «پرش به خلاء» به کارگردانی مارکو بلوکیو، جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن برد و دو سال بعد برای فیلم «یک ماجرای عجیب» پی‌یر گرانیه دوفر، برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین شد. پیکولی اگرچه چهار بار نامزد جایزه سزار و دو بار نامزد جایزه لومیر (معادل فرانسوی جایزه تونی) شد، اما در دوران بازیگری خود هیچ‌کدام از این جوایز را نگرفت.

آخرین نقش‌آفرینی مهم پیکولی، بازی در نقش یک پاپ تازه انتخاب‌شده در  فیلم «Habemus Papam» به کارگردانی نانی مورتی بود. این فیلم اولین بار در بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۱۱ روی پرده رفت و بعدها جایزه دیوید دی دوناتلو (بهترین بازیگر مرد در ایتالیا) را برای پیکولی به ارمغان آورد.

پیکولی، بیشتر در نقش شخصیت‌های آرام و البته با گرایش‌های سیاه یا اغواگر ظاهر می‌شد. او در یکی از آخرین گفت‌وگوهای خود توضیح داد: «وقتی نقش‌آفرینی می‌کنید، باید یک قدم از خودتان فاصله بگیرید و تمام و کمال، محرم شخصیتی باشید که نقش او را بازی می‌کنید.»

او همچنین در باره همکاری با بونوئل گفت: «او به من آموخت که متواضع و احساس شوخ‌طبعی داشته باشم.»

میشل پیکولی، در ۲۷ دسامبر ۱۹۲۵ در پاریس از پدری نوازنده و سوئیسی‌تبار و مادری فرانسوی پا به جهان گذاشت. او شرح حال کامل زندگی خود را در کتابی به نام «J’ai vecu dans mes reves» (من در رویاهای خود زندگی کردم )  در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد که تاکنون دوبار به چاپ رسیده است.

منبع: هالیوود ریپورتر




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024