جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.03.2020, 10:34

مجلس دارد از «رأس امور» به «قعر امور» می‌رود

ایرناپلاس- یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی معتقد است، راه برون‌رفت از بحران‌های پساکرونا، ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد، جراحی اقتصادی، ساختاری و پایان دادن به ساختارهای دوگانه و موازی است.

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس و عضو فراکسیون امید مجلس، با اشاره به برگزاری انتخابات در اسفند سال ۱۳۹۸ و مشخص شدن تکلیف کرسی‌های مجلس یازدهم، به ایرناپلاس می‌گوید: برای ارزیابی مجلس یازدهم ابتدا باید کمیسیون‌ها و ریاست مجلس شکل بگیرد تا بتوان تحلیل کرد. اما بالاخره منتظریم ببینیم آنهایی که تاکنون بهانه‌های مختلفی داشتند، از این پس دیگر چه می‌خواهند بگویند.

مجلس دارد از «رأس امور» به «قعر امور» می‌رسد

وی با اشاره به ایام انتخابات مجلس دهم و پیروزی فهرست امید در تهران گفت: یادم است روزهای اول می‌گفتند نمایندگان تهران با کیف انگلیسی آمدند.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به برخی موضوعات در دوره دهم مجلس شورای اسلامی گفت: شوراهای عالی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان همگی با یکسری اقدامات باعث می‌شوند یکی‌یکی اختیارات مجلس شورای اسلامی از او سلب شود. مثلا درباره بودجه و موضوعات این‌چنینی دیدیم که قبل از اینکه مجلس به نتیجه برسد، مجمع در کمیسیون‌های خود دارد آن را بررسی می‌کند. تشکیل شورای هماهنگی سران قوا نیز از جمله این موارد است. با همین ترتیب اگر پیش برویم مجلس از رأس امور، به قعر امور می‌رسد.

میرزایی‌نیکو همچنین درباره راه‌های تقویت جایگاه مجلس اضافه کرد: اگر نمایندگان عزمشان را جزم نکنند، نمی‌توانند مجلس قدرتمندی تشکیل دهند. تشکیل یک مجلس قدرتمند، راهی ندارد جز اینکه به وظایف خود اهتمام بورزند.

بعد از کرونا وضع اقتصادی شکننده‌ای خواهیم داشت

او درباره راه برون‌رفت از بحران‌های اخیر در کشور، توضیح داد: ما در سال گذشته بحران‌های مختلفی داشتیم مثل وضعیت اقشار کم‌درآمد، تحریم، فروش نفت و مشکلات معاملات بانکی؛ همه این موارد را بگذارید کنار مسائلی که ویروس کرونا ایجاد کرده است. این ویروس همه مشکلات را حاد کرد؛ به عبارتی شبکه‌های حمل و نقل، آب، گردشگری، بانکی، رفاهی و اجتماعی که تا پیش از این لنگ می‌زدند، پس از کرونا وضعیت بدتری خواهند داشت. چراکه پس از کرونا، وضعیت اقتصادی شکننده‌ای در پیش خواهیم داشت مثل بیکاری، تورم و ...

کشور نیازمند چند جراحی مهم؛ ساختارهای دوگانه تمام شود

این نماینده مجلس دهم در ادامه افزود: اگر حاکمیت نخواهد چند جراحی انجام بدهد وضعیت کشور بسیار سخت خواهد شد؛ مرتبه اول جراحی ساختاری است. یعنی اینکه باید ساختارهای دوگانه تمام شود. اگر براساس قانون، رئیس‌جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی و مسئول مدیریت بحران است، نمی‌شود مجموعه‌ای از او سرپیچی کند. این سرپیچی‌ها ناشی از ساختن دوگانه‌ها در کشور است.

میرزایی‌نیکو ادامه داد: جراحی دومی که کشور به آن احتیاج دارد، جراحی اقتصادی است. شبکه‌ای خارج از دولت در حال فعالیت اقتصادی است که قدرت زیادی نیز دارد. این موضوع باید در اختیار دولت قرار بگیرد تا مشکلات اقتصادی حل شود. سومین جراحی نیز مربوط به بخش فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است؛ در این عرصه‌ها نیز به وحدت رویه احتیاج داریم. وجود شوراهای عالی، نهادهای مختلف فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث می‌شود که چندگانگی ایجاد شود و مجلس مجبور باشد مصوباتی داشته باشد که با شورای عالی و مصوبات مجمع تداخل دارد.

این نماینده مجلس همچنین معتقد است، شفافیت نیز یکی دیگر از مواردی است که باید سعی کنیم ایجاد کنیم زیرا وجود شفافیت، مقبولیت حاکمیت را برمی‌گرداند. ما الان در وضعیتی هستیم که در عمده موضوعات مردم را نمی‌توانیم اقناع کنیم. مبارزه با فساد نیز یکی دیگر از موارد ضروری است. فساد، فقط اقتصادی نیست؛ مبارزه با فساد سیاسی نیز خیلی مهم است، باید جلو کسانی که به رئیس‌جمهوری هتاکی و خودسر عمل می‌کنند ایستاد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024