شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.03.2020, 10:28

«فاصله امن»، سهم تازه فروشگاه‌ها و رستوران‌های بریتانیا در مهار کرونا

ایرنا - با اولتیماتوم نخست وزیر بریتانیا درباره احتمال وضع مقررات منع آمد و شد در این کشور، برخی فروشگاه‌ها و رستوران‌ها گام‌های جدی‌تری را برای رعایت توصیه‌های بهداشتی به ویژه رعایت فاصله امن میان افراد در اماکن عمومی برای کاستن از میزان شیوع برداشته‌اند.

فروشگاه زنجیره‌ای تسکو (TESCO) مقررات تازه‌ای را وضع کرده که افراد با رعایت فاصله یک متر از یکدیگر مقابل صندوق حاضر شوند. برای اعمال این مقررات، تعدادی از مسئولین فروشگاه به عنوان ماموران انتظامات گماشته شده تا مردم را در این رابطه راهنمایی و صف خریداران را کنترل کنند.  به همین خاطر صف خریداران در یک نگاه، بیشتر از گذشته طولانی و افراد با فاصله از یکدیگر ایستاده‌اند.

فاصله بین صندوق‌دار و مشتری در زمان پرداخت کمتر از یک متر است اما غالب صندوق‌داران ماسک بر صورت و دست‌کش در دست دارند.

این وضعیت در صف دستگاه‌های خود پرداخت هم کما بیش جاری است. دستگاه‌های خود پرداخت، روشی است که افراد بدون تماس با مسئولین فروشگاه اجناس خود را مقابل دستگاه اسکن کرده و هزینه آن را پرداخت می‌کنند. مقررات جدید در صف این دستگاه‌ها نیز جاری است و افراد پس از رعایت فاصله یک متر در صف پرداخت، مقابل دستگاه‌ها که فاصله آن هم حدود یک تا یک و نیم متر تعبیه شده، حاضر می‌شوند.

در بخش‌های مختلف فروشگاه اعلامیه‌هایی نصب شده که به خریداران توصیه می‌کند، فاصله اجتماعی بین یکدیگر رعایت کنند. در این اعلامیه‌ها تاکید شده که این وضعیت به نفع ایمنی، راحتی و طبب خاطر همگان است.

برخی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در انگلیس، علاوه بر توصیه به رعایت فاصله اجتماعی، ساعات کار حضور افراد سالمند و کارکنان بخش‌های عمومی را تفکیک کرده‌اند. مردم بریتانیا با افزایش احتمال وضع مقررات منع آمد و شد از سوی دولت، به خرید و احتکار مواد غذایی هجوم برده‌ و این مساله در هفته‌های اخیر افراد سالمند و به ویژه کارکنان بخش خدمات بهداشتی را با مشکل مواجه کرده است.

فروشگاه سینزبریز (Sainsbury’s) علاوه بر وضع مقررات فاصله اجتماعی و جیره بندی برخی کالاهای ضروری، ساعات کار فروشگاه را کاهش داده و روزهای زوج بین ساعت‌های ۸ تا ۹ صبح را به افراد سالمند، افلیج، نیازمند، کارکنان بخش‌های عمومی و خدمات بهداشتی اختصاص داده‌ است.

نخست وزیر بریتانیا دیروز یکشنبه (۳ فروردین ۱۳۹۹) اولتیماتوم داد که اگر مردم توصیه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت نکنند، ناگزیر دستور قرنطینه کامل این کشور را صادر می کند.

«بوریس جانسون» تأکید کرد که اجرای دستورالعمل‌های دولت، کاملاً ضروری است و اگر مردم مسوولانه رفتار نکنند، ناگزیر تدابیر سختگیرانه‌تری را وضع می‌کند.

او در حالی این مطلب را بیان کرد که به رغم توصیه مقام‌های وزارت بهداشت برای رعایت فاصله اجتماعی ۲ متر بین افراد، مردم این کشور دیروز با آفتابی شدن هوا به پارک‌ها، سواحل دریایی و فروشگاه‌ها سرازیر شده و توصیه‌های دولت را نادیده گرفتند.

نخست وزیر بریتانیا به مردم هشدار داد که اگر قادر به رعایت فاصله اجتماعی نبوده، دولت دست به کار شده و تدابیر سختگیرانه‌تری را وضع می‌کند.

او همچنین امروز لایحه قوانین اضطراری دولت برای مقابله با کرونا را به مجلس ارائه خواهد داد تا در صورت بحرانی‌تر شدن اوضاع، به اجرا بگذارند.

دولت بریتانیا مجموعه‌ای از قوانین اضطراری برای مقابله با کرونا وضع کرده که به مقامات وزارت بهداشت، پزشکان، پرستاران و پلیس اجازه می‌دهد افرادی را که به این ویروس مشکوک هستند، بازداشت کنند.

این قوانین که در یک سند ۳۲۹ صفحه‌ای تنظیم و روز پنجشنبه در تارنمای دولت منتشر شده، همچنین به وزیر کشور بریتانیا اجازه می دهد تا بنادر و فرودگاه‌های کشور را در صورت کمبود نیروی کار به حال تعلیق درآورده و یا تعطیل کند. 

همچنین رسانه‌های انگلیسی احتمال می‌دهند که جانسون امروز دستور مقررات منع آمد و شد را صادر کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024