جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.03.2020, 8:06

کرونا و افزایش مرگ ناشی از متانول در ایران

دویچه وله: مشروب تقلبی و دست ساز همچنان جان شهروندان را می‌گیرد. در تازه‌ترین نمونه، ۲۰ نفر در تبریز و اهر و ۶ نفر در تربت جام بر اثر مسمومیت الکلی درگذشته‌اند. مصرف متانول به موازات شیوع کرونا بالا گرفت.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داده که ۲۳۰ نفر از اول اسفند تا سوم فروردین به دلیل خوردن متانول مسموم شده‌‌اند که ۲۰ نفرشان فوت کرده‌اند. روزبه رجایی اعلام کرده که بیشتر مسموم شدگان جوانان زیر ۴۵ سال و از تبریز و اهر هستند و بین‌شان بیمار زن هم هست. او اضافه می‌کند که مراجعه با مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های آذربایجان شرقی ادامه دارد و کم نمی‌شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام نیز از مرگ شش نفر و بستری شدن ۱۶ تن دیگر بر اثر مسمومیت مصرف الکل در بیمارستان‌ها خبر داده و از مردم خواسته که به تجویز‌های غیرپزشکی در فضای مجازی توجه نکنند.

با شیوع ویروس کرونا در ایران، برخی از مردم برای مصون ماندن از ابتلا و ضد عفونی داخلی بدن، به الکل روی آورده‌ و حتی محلول الکل اتیلیک را غرغره می‌کنند. در این میان، گروهی نیز به جای الکل اتیلیک که تاثیری نیز در مبارزه با ویروس ندارد، الکل متیلیک یا متانول خورده‌اند که بسیار سمی و خطرناک است.

مشروب تقلبی و الکل صنعتی در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها ده‌ها قربانی به جا گذاشته است. طبق اعلام علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ۶۷۳ نفر در نیمه دوم اسفند به دلیل مصرف مشروب سمی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده‌اند که ۶۳ نفرشان درگذشته‌اند. تعداد قربانیان در یزد دونفر، اردبیل ۱۹ نفر، اصفهان ۷ نفر، مازندران ۱۲ نفر، گیلان ۷ نفر و در تهران ۲۳ نفر اعلام شده است.

در البرز نیز دستکم ۲۵ نفر  و در فارس حداقل ۳۱ نفر پس از مصرف مشروب تقلبی جان‌ خود را از دست داده‌اند.

محلول ۷۰درصدی اتانول یا الکل متیلیک برای ضدعفونی و مصرف خارجی به کار می‌رود. متانول یا الکل صنعتی، ماده‌ای مرگبار است که در صنعت رنگ‌سازی، تولید چسب، ضد یخ یا محصولات شیمیایی مختلف از آن استفاده می‌شود و حتی مصرف خارجی آن باید با دستکش و ماسک باشد.

خوردن متانول یا الکل چوب عوارضی از جمله سرگیجه، تهوع، تنگی نفس، شکم درد، تاری دید و نابینایی دارد. با گذشت ۲۴ ساعت از مصرف مشروب تقلبی و دست ساز و تجزیه متانول در کبد، بیمار دچار تشنج و حمله قلبی می‌شود. کسی که از چنین مسمومیتی جان به در ببرد، تا آخر عمر با مشکلات کلیوی، کبدی و بینایی روبرو خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآوری کرده که محل رشد و نمو ویروس کرونا‌، مجاری تنفسی است نه دستگاه گوارش: «خوردن الکل اعم از غیرخوراکی، صنعتی و مشروب هیچ تاثیری در از بین بردن و پیشگیری از کرونا ندارد.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024