جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.02.2020, 19:33

برخی از روشن شدن حسابشان هراس دارند

امتداد

در حالی که دولت و مجلس، لوایح مربوط به اف.آ.تی.اف(FATF) را تهیه و تصویب کرده بودند، شورای نگهبان و در نهایت، مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از مدت‌ها تعلل و مسکوت گذاشتن آن از تصویب نهایی امتناع کرده و بر همین اساس نیز، گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم، موسوم به “اف.آ.تی.اف” در نشست دوره‌ای اخیر خود در شهر پاریس فرانسه، نام ایران را در لیست سیاه خود قرار داد.

در همین رابطه، شهاب‌الدین بیمقدار، نماینده مردم تبریز و عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به پیش‌بینی تعدادی از نمایندگان از تبعات عدم تصویب اف.آ.تی.اف در مجمع تشخیص در گفتگو با امتداد، اظهار داشت:

ما در نامه‌ای که به مقام رهبری نوشتیم و بنده آن را تهیه کردم، تبعات محتوم این مسئله را به ایشان تذکر دادیم که توصیه لازم را برای تصویب اف.آ.تی.اف به مجمع داشته باشند. 

خب! واضح است که وقتی نام ایران در لیست سیاه اف.آ.تی.اف  قرار گرفت، ۱۹۴ کشور عضو، موظف به کنترل مناسبات مالی ایران با خود هستند. بر این اساس، این کشورها، بررسی خواهند کرد که پولی با مبدا ایران، از کدام کانال، به چه منظور و برای چه اقدامی آمده و مقصد آن چه خواهد بود. 
مضاف بر اینکه، بسیاری از کشورها نیز این دردسرها را به جان نخریده و از تعامل مالی با ایران، سر باز خواهند زد و به تبع آن، شعبات بین‌المللی بانک‌های ایرانی قادر به کار نبوده و مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آید. با این وضع، احتمال سوق دادن اقتصاد بازرگانی ما به مبادلات کالا به کالا به مانند عهد قدیم دور از ذهن نیست. 

رئیس دومای روسیه عدم توان همکاری با ایران را تائید کرد

بنده به همراه علی لاریجانی در یک جلسه رسمی در کشور روسیه با رئیس دومای این کشور و سایر مقامات دیدار داشتم و رئیس بانک مرکزی روسیه، صراحتا اعلام و عذرخواهی کرد که اگر مسئله اف.آ.تی.اف در کشورتان حل و فصل نشود با تاسف، قادر به همکاری با شما نخواهیم بود. مسئله‌ای که حتی رئیس مجلس روسیه نیز، آن را تائید کرد. 

پس از این جلسه، یکی از آقایان در هواپیما در پاسخ به سوالم که در واکنش به این موضع چه نظری دارید، باز هم عنوان کرد که، خیر؛ شما خوب متوجه صحبت‌ها نشدید! 

اگر دلار ۱۵ هزار تومانی متاثر از لیست سیاه نیست، پس چیست؟

آقایان باید تمهیدات لازم را برای چنین مسئله‌ای از پیس روشن می‌کردند. اینکه در حال حاضر، رئیس کل بانک مرکزی عنوان می‌کند که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد، جای تعجب دارد. در حالی که چند روز هم از این مسئله نگذشته، قیمت دلار به بیش از 15هزار تومان رسیده و اگر این نوسان در نرخ ارز از تاثیرات این مسئله نیست، پس چیست؟ مسئله‌ای که تاثیرات آن را در قیمت خودرو و مسکن و سایر کالاها نیز شاهد هستیم. این ملت بی‌چاره چه گناهی کرده که آقایان از روشن شدن حساب و کتاب‌های خود در هراس هستند؟ 

آقایان در مجمع تشخیص در نهایت از تصویب اف.آ.تی.اف امتناع کردند و هیچ‌گاه نیز، پاسخگوی تبعات تصمیم خود نخواهند بود. اساسا، مگر تصمیمات در مجمع تشخیص، شورای نگهبان، شورایعالی انقلاب فرهنگی و این دست نهادها در راستای تبعات آن اتخاذ می‌شود که الان هم پاسخگوی این ماجرا باشند؟ حال هم، آقایان تبعات تصمیم خود را بر گردن دولت و مجلس خواهند انداخت. البته، شکر خدا مجلس فعلی هم به دست دوستان افتاده و امیدواریم که در برنامه‌های خود موفق باشند. 

تبعات این مسئله، بسیار وسیع‌تر از آن خواهد بود که برخی آقایان به سادگی آن را یک مسئله پیش پا افتاده می‌نامند. به عنوان نمونه، کشوری به مانند چین به عنوان کشور عضو اف.آ.تی.اف، وقتی چندین و چند میلیارد دلار با کشورهای دنیا مراوده داشته، قطعا به خاطر مثلا، ۳۰ میلیارد دلار مراوده تجاری خود با ایران، دیپلماسی خارجی خود را به خطر نخواهد انداخت. 

کشوری مثل پاکستان از همین قرار گرفتن نام خود در تعلیق، چندین میلیارد دلار متضرر شد و مقامات این کشور، پس از متوجه شدن عواقب و تبعات آن با عجله، اقدام به تصویب اف.آ.تی.اف کردند. 

برخی درگیر یک توهم توطئه هستند

آقایان مدام در مراودات و جلسات خود، تصویب اف.آ.تی.اف و اساسا، پرداختن به آن را یک توطئه از سوی عوامل بیرونی می‌نامند و مدام، درگیر یک توهم توطئه هستند. توهمی که جازه تفکر مناسب را به آن‌ها نمی‌دهد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024