پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.02.2020, 20:50

چه کسانی به دولت گفتند: پدافند هوایی شلیک نداشت؟

امتداد: حسن روحانی روند ماجرای مطلع شدن از سقوط هواپیمای اوکراینی را در نشست خبری توضیح داد. مهمترین بخش آن این بود که عنوان می‌کرد حتی شب چهارشنبه هم پدافند اعلام کرده بود شلیک انجام نشده است. چه کسانی این دروغ را گفته بودند؟

روحانی در نشست خبری عنوان کرد که یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها را در ماجرای خبر غلط دادن به رسانه‌ها وزیر راه برعهده داشت. اسلامی به عنوان وزیر راه هم در صبح چهارشنبه (یعنی ساعاتی بعد از سقوط هواپیما) و هم شب چهارشنبه به روحانی گفته بود ماجرای سقوط «سانحه» است. این درحالی است که انتشار فایل صوتی توسط رسانه‌های اوکراینی نشان می‌داد برج مراقبت پرواز دستکم از ماجرای شلیک مطلع (یا حداقل) شبهه شلیک موشک وجود داشته است.

اما اسلامی در دو جا به رئیس‌جمهور گزارش می‌دهد که این یک «سانحه» بود. مضافا اینکه آبرو و اعتبار کسانی چون کاپیتان شهبازی نیز فدای چنین اطلاعات غلطی می‌شود. اطلاعاتی که وزیر راه باید بگوید برچه اساسی بیان شده است و چه داده‌هایی بررسی شده بود که به این نتیجه رسیده بودند؟

اما صرفنظر از این موضوع اصل مساله درجای دیگری است. روحانی می‌گوید بعد از اینکه لحن طرف مقابل تغییر کرد «شب با وزیر راه صحبت کردم که باز هم «سانحه» مطرح شد» او دلیل این امر را اینگونه عنوان می‌کند که «زیرا پدافند هوایی می‌گفت شلیکی نبوده است.»

غروب پنج‌شنبه ماجرا کاملا روشن می‌شود با این حال تا ساعت چهار و نیم عصر جمعه که جلسه شورای امنیت بود. این همان جلسه‌ای است که بعدها کسانی چون مهدی محمدی (از افراد نزدیک به نهادهای خاص) مدعی شده بودند که روحانی در آن اصرار کرده بود که مسئولیت این اقدام پذیرفته شود. سئوال این است: مسئول پدافند هوایی کیست؟ چه کسی دقیقا به دولت اعلام کرده بود که پدافند هوایی شلیکی نداشته است؟‌ اگر فشار و اصرار طرف‌های خارجی وجود نداشت،‌ آیا همچنان قرار بود اعلام کنند که پدافند هوایی شلیکی انجام نداده است؟

این موضوع را بگذاریم در کنار حرفهای سردار حاجی زاده که مدعی بود در همان ساعات اولیه موضوع را به مقامات بالاتر اطلاع داده است. حرفهای روحانی نشان می‌دهد او نه تنها از ماجرا مطلع نبود، بلکه حتی وقتی تا فردای‌ آن روز هم شبهاتی داشته بنا به استناد اینکه «پدافند هوایی شلیکی نداشته» موضوع را همچنان یک «سانحه» عنوان می کردند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024