جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.02.2020, 21:07

موج تازه‌ برخورد با روزنامه‌نگاران در ایران

بی بی سی: گزارش‌ها از ایران حاکی از این است که ماموران امنیتی در دو هفته اخیر با مراجعه به خانه چهار روزنامه‌نگار، “کامپیوتر، موبایل و وسایل شخصی” آنان را ضبط کرده‌اند.

همزمان خبرهایی در خصوص صدور احکام جدید برای روزنامه‌نگاران و یا ارسال حکم زندان آنان به اجرای احکام جهت گذراندن دوران محکومیت نیز در دو هفته گذشته بیشتر شده است.

یکی از مسئولان بخش فارسی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که “اتفاقات هفته‌های اخیر بی‌ارتباط به مسائل پیش آمده در پی حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین و همچنین نگرانی‌ها درباره فضای سیاسی پیش از انتخابات پیش‌روی مجلس ایران” نیست و “این اعمال با هدف ایجاد رعب و وحشت بین فعالین رسانه‌ای برای جلوگیری از اطلاع‌رسانی شفاف صورت می‌گیرد”.

در ۱۴ بهمن ماموران امنیتی در تهران به خانه مولود حاجی‌زاده، روزنامه‌نگار روزنامه تعادل مراجعه کرده و بنابر اعلام فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران”ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران” اقدام به تفتیش و ضبط برخی از وسایل شخصی او کرده و “تلفن همراه، ‌لپ‌تاپ،‌ تبلت،‌کارت شناسایی و برخی از کتاب‌های او را ضبط کرده و با خود بردند”.

همچنین ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل، خانم حاجی‌زاده را به محل دفتر کارش در روزنامه‌ تعادل برده و در آن‌جا نیز تفتیش وسایل شخصی او را تفتیش کردند.

خانم حاجی‌زاده در تیرماه امسال به اتهام تشویش اذهان عمومی به دادسرای اوین احضار و سپس بازداشت شد و پس از چند روز با وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

در روز یکشنبه ۱۳ بهمن نیز ماموران امنیتی به منزل یغما فشخامی مراجعه کرده و به نوشته پایگاه خبری امتداد “وسایل او از جمله تلفن همراه، لپ‌تاپ ، تبلت و کامپیوتر” او را ضبط کرده از او خواسته‌اند تا برای “ادای پاره‌ای توضیحات در زمان معین مراجعه کند”.

در ششم بهمن نیز ماموران امنیتی به خانه مازیار خسروی و یاسمن خالقیان مراجعه کرده و پس از تفتیش خانه، وسایل آنها را ضبط کردند.

ماموران وسایل شخصی آقای خسروی از جمله کامپیوتر و تلفن همراه را وی را ضبط کرده‌اند و حکم بازداشت وی را به همراه داشتند اما پس از توقیف وسایلش “از بازداشت وی صرفنظر” کرده‌اند.

خانم خالقیان نیز با مورد مشابهی مواجه شده بود و ماموران “لپ‌تاپ ،‌تلفن‌ همراه و کارت خبرنگاری” وی را ضبط کرده بودند.

در همین حال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز از محکومیت امیر بابایی، یکی از اعضایش، با شکایت “معاون استاندار کرمانشاه به اتهام نشر اکاذیب، به پرداخت یک‌صد میلیون ریال جزای نقدی” خبر داده است.

روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماندانا صادقی، سردبیر وبسایت خبری فیدوس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در دادگاه انقلاب شهر آبادان حاضر شد. خانم صادقی با وثیقه ۴۰ میلیون تومانی آزاد است.

در همین روز خسرو صادقی بروجنی، روزنامه‌نگار آزاد و پژوهشگر حوزه کار و رفاه نیز از صدور حکم مجموعا هشت سال زندان به اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به امام خمینی” توسط دادگاه انقلاب برای خودش خبر داد.

مرضیه امیری، روزنامه‌نگار روزنامه‌ شرق که سال گذشته در حین تهیه گزارش در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت و در دادگاه بدوی به ۱۰ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده بود، در دادگاه تجدید نظر به اتهام “اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی” توسط دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شد. حکم خانم امیری روز ۸ بهمن توسط اجرای احکام برای گذراندن دوران محکومیت به وکیل او ابلاغ شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024