جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.01.2020, 18:42

احتمال "محرومیت قطعی" ایران از حق میزبانی مسابقات فوتبال آسیا

“کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا” (AFC) تصمیم گرفت دیدار تیم‌های فوتبال “استقلال” تهران مقابل “الکویت” کویت و “پدیده” مشهد مقابل “الرفاع” بحرین در زمین “بی‌طرف” و در کشور دیگری غیر از ایران برگزار شود.

این تصمیم کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا، باید به تایید “کمیته اجرایی” کنفدراسیون فوتبال آسیا برسد و در صورت تایید نهایی، دیدار این تیم‌ها در کشور دیگری برگزار می‌شود که احتمالا تنها گزینه زمین بی‌طرف، کشور قطر است.

رسانه‌های ایران علت این تصمیم را “بهانه تیم‌های آسیایی و نبود امنیت در ایران” برای حضور در مسابقه با تیم‌های باشگاهی ایران دانستند.

ایسنا امروز ۲۷ دی ماه (۱۷ ژانویه) جزئیات تصمیم AFC درباره ایران را منتشر کرد و نوشت تصمیم اخیر کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا باید توسط “کمیته اجرایی” این کنفدراسیون تایید و برای مسئولان ورزش ایران ارسال شود.

حمیرا اسدی، رئیس کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران، از دریافت نامه‌ کنفدراسیون فوتبال آسیا اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش ایسنا، با توجه به زمان اندک، هنوز جلسه‌ حضوری در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار نشده ولی اعلام نظر اعضای کمیته به صورت مکاتبه‌ای صورت گرفته است و به زودی نتیجه رای‌گیری اعلام می‌شود.

مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران، عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا است و به عنوان عضو این کمیته، باید نامه مذکور را از سوی AFC دریافت و اعلام نظر کند.

“شایعه” چطور خبر شد؟

“محرومیت ایران از میزبانی” دیدار این مسابقات از دیشب به صورت “شایعه” در رسانه‌های ایران منتشر شد.

خبرگزاری تسنیم گزارش کرد که ولید الفراج، یک مجری عربستانی در شبکه تلویزیونی SBC، اعلام کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا به زودی حکمی‌ صادر می‌کند مبنی بر اینکه دیدار تیم‌های فوتبال ایران با حریفان خود در بازی‌های لیگ قهرمانان در زمین بی‌طرف انجام می‌شود.

او به نقل از “یک منبع موثق”، دلیل اصلی تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گرفتن حق میزبانی نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان را “تنش‌های اخیر این کشور با آمریکا” اعلام کرد.

به گفته این مجری عربستانی، “فقط تیم‌های فوتبال ایران” باید بازی‌های خانگی خود را در زمین بی‌طرف برگزار کنند.

پیشتر، روزنامه الانبا کویت اعلام کرده بود که باشگاه فوتبال الکویت از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرد بازی با تیم فوتبال استقلال در زمین بی‌طرف برگزار شود و این سازمان هم با تعویق چهار روزه دیدار موافقت کرد.

هنوز هیچ مقام رسمی‌ در AFC و ایران، این ادعای مجری عربستانی و علت تعویق مسابقات را رسماً تایید نکرده است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گرفتن حق میزبانی این دیدارها از ایران را “تحرکات عربستان و شیطنت رسانه‌های آن” خواند.

گفته می‌شود این تصمیم کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا احتمالا به دنبال ساقط شدن هواپیمای اوکراینی بر اثر شلیک دو موشک بالستیک سپاه پاسداران بر فرار آسمان تهران گرفته شده ‌است. همه ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند.

ایران “تضمین امنیتی” داد

مسئولان فدراسیون فوتبال ایران امروز در واکنش به “گرفتن حق میزبانی از ایران” با ابراز نگرانی از این تصمیم، اعلام کردند که همه “ضمانت‌های لازم” را برای برگزاری “ایمن” مسابقات به مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) داده‌اند.

امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال ایران، امروز گفت که وزیر ورزش و جوانان به نمایندگی از طرف دولت به صورت کتبی “تضمین امنیتی لازم” را درباره میزبانی مسابقات به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده است.

نگرانی مسئولان ورزشی ایران

معاون باشگاه استقلال هم در گفتگو با ایرنا، خبرگزاری دولت، با اعلام اینکه هنوز نامه‌ای مبنی بر تعویق دیدار استقلال و الکویت به این باشگاه ارسال نشده، گفت: «نباید اجازه داد این دیدار لغو شود.»

بهرام امیری، از مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران خواست تا پیگیر موضوع شوند، چون حالا موضوع فقط مختص استقلال نیست و صحبت از “مساله‌ای ملی” در میان است.

معاون باشگاه استقلال از این بابت ابراز نگرانی کرد که در صورت تایید محرومیت میزبانی ایران، این موضوع شامل سایر نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم می‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024