جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.12.2019, 23:36

سازمان ملل: ۴۲۴ نفر در اعتراضات عراق کشته شده‌اند

خبرگزاری آناتولی

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) گزارش هیئت یاری رسانی این سازمان در عراق درباره اعتراضات مردم در بازه زمانی ۵ نوامبر تا ۸ دسامبر سال جاری را منتشر کرد.

براساس این گزارش که از مصاحبه با ۴۲۴ نفر تهیه شده، در جریان اعتراضات عراق از اول اکتبر تاکنون ۴۲۴ نفر کشته و ۸ هزار و ۷۵۸ تن دیگر نیز مجروح شده اند.

این درحالی است که به نظر می‌رسد تعداد کشته‌شدگان ممکن است بسیار بالاتر از این رقم باشد، زیرا دولت آمارهای رسمی قربانیان را در اختیار بیمارستان‌ها و هیئت یاری رسانی سازمان ملل در عراق قرار نداده است.

در این گزارش ضمن تاکید بر تداوم نقض حقوق بشر در عراق، نیروهای امنیتی به « رفتار غیرقانونی، نامتناسب و اعمال زور» علیه معترضان و بدرفتاری با دستگیرشدگان متهم شده‌اند.

گفتنی است٬‌ عراقی‌ها از یکم اکتبر گذشته نیز به مدت یک هفته در اعتراض به فساد، بیکاری و کمبود خدمات عمومی در بغداد و شهرهای جنوبی این کشور تظاهرات کردند. موج دوم تظاهرات ضد دولتی در مناطق مختلف عراق نیز از ۲۵ اکتبر آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

نیروهای امنیتی عراق در برخورد با معترضان از گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند. عادل المهدی نخست‌وزیر این کشور به دلیل تظاهرات گسترده ضد دولتی در ۲۹ نوامبر از سمتش استعفا کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024