شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 27 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 11.12.2019, 11:03

نماینده مجلس ایران: در ماهشهر تعداد زیادی کشته شده‌اند

بی بی سی: یک نماینده مجلس ایران اذعان کرده است که در جریان درگیری‌ها در شهر ماهشهر “تعداد زیادی از افراد کشته شده‌اند.”

ماهشهر هم مانند بسیاری از شهرهای ایران شاهد اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین بود. طبق گزارش‌ها، نیروهای امنیتی برخورد شدیدی با معترضان در این شهر داشتند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در مراسمی با حضور دانشجویان مدعی شده است که در ماهشهر “می‌خواستند به خطوط اصلی انتقال انرژی کشور صدمه بزنند.”

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی نیز در باره حوادث ماهشهر گفته است “عده‌ای مسلح” به نیروی انتظامی و مردم تیراندازی می کردند که این کار خیلی عجیبی است.

آقای واعظی ادعا کرده در ماهشهر و عسلویه “سنگربندی کرده بودند و اسلحه داشتند” که این “موضوع عجیبی” بود. او گفته است “عده‌ای از کشته‌ها هم توسط همین‌ها انجام شده است.”

رئیس دفتر آقای روحانی نگفته اشاره او به “همین‌ها” به چه کسانی بر می‌گردد.

اعتراض‌های گسترده به افزایش ناگهانی قیمت بنزین به طرز شدیدی سرکوب شد و بنا بر آمار سازمان عفو بین‌الملل ۲۰۸ نفر در جریان این اعتراض‌ها کشته‌ شده‌اند.

شاهدان عینی گفته‌اند معترضان از روزجمعه ۲۴ آبان بسیاری از راه‌های منتهی به پتروشیمی بندر امام خمینی از جمله جاده شهرک چمران به منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر را بسته بودند.

شهر بندری ماهشهر یکی از مراکز مهم نفتی و پتروشیمی ایران است.

با گذشت بیش از چند هفته از اعتراض‌ها در ایران هنوز شمار افرادی که در جریان اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین کشته و یا بازداشت‌ شدند مشخص نیست.

آقای قاضی زاده هاشمی در مورد تعداد کشته شدگان در ماهشهر تنها به گفتن این که “تعداد زیادی” کشته شده‌اند بسنده کرده و با گفتن این که افرادی می‌خواستند به خطوط انتقال انرژی حمله کنند، گفته است “مسئول امنیت این خطوط باید چه کار می‌کرد؟”

مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند که در جریان ناآرامی‌های ماهشهر،‌ نیروهای امنیتی “به طور گسترده” به معترضان شلیک کرده‌اند و شمار بسیاری کشته و زخمی شدند.

این افراد گفته‌اند “با تانک و تیربار” با معترضان برخورد شده اما مقام‌های ایران می‌گویند با “اغتشاشگران مسلح” که می‌خواستند به پتروشیمی حمله کنند، مقابله کرده است.

آقای قاضی زاده هاشمی گفته است در این میان ممکن است “به جمع بی گناهی هم آسیب وارد شده باشد که حاکم اسلامی وظیفه دارد آن را جبران کند، دیه پرداخت و به خانواده آنان رسیدگی شود.”

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران اخیرا با دادن عنوان “شهید” به شماری از کسانی که در اعتراض‌های آبان ماه در ایران کشته ‌شده‌اند موافقت کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024