جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 08.12.2019, 0:34

آمریکا: ایران احتمالاً در حمله به پایگاه بلاد عراق نقش داشت

دویجه وله: پس از حمله به پایگاه هوایی بلد در عراق، یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریكا احتمال دست داشتن ایران دراین حمله را مطرح کرد. او همزمان تأکید کرد که واشنگتن در انتظار شواهد بیشتری است.

دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورنزدیک می‌گوید ایران احتمالأ در حمله به پایگاه هوایی بلد در عراق دست داشته است.

پایگاه هوایی بلد که مقر استقرار نیروهای ارتش آمریكایی و پیمانكاران آمریكایی است، پنجشنبه (۱۴ آذر) هدف قرار گرفت. به نقل از مقامات ارتش عراق دو راكت كاتیوشا در داخل این پایگاه هوایی فرود آمدند. پایگاه بلد حدود ۸۰ کیلومتری شمال بغداد واقع شده است.
حمله روز پنج‌شنبه تلفات یا خسارات جانی نداشته و هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.

دیوید شنکر به خبرنگاران گفته است که آمریکا در انتظار شواهد بیشتری است، اما اگر حوادث اخیر را در نظر بگیریم “احتمالاً ایران پشت این حمله بوده است.”

دو روز پیش از حمله به پایگاه بلد، پایگاه هوایی عین الاسد در استان انبار در غرب عراق هم هدف حمله قرار گرفته بود. این پایگاه نیز محل استقرار نیروهای آمریکایی است. سه‌شنبه (۱۲ آذر) پنج راکت در این پایگاه فرود آمد که به گفته مقامات عراقی تلفاتی نداشته است.

دیوید شکنر افزایش این حملات را “نگرانی بزرگ” آمریکا خواند و گفت که ایران در پنج تا شش ماه گذشته، پرخاشگرتر شده است.
او به خبرنگاران گفت: «ایرانی‌ها اغلب هنگامی که احساس فشار می‌کنند دست به اقدامات تهاجمی می‌زنند.»

خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران خارج شده و با اجرای دوباره تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی،  تصمیم دارد صادرات نفت ایران را به صفر رساند. تهران در پاسخ به این اقدامات، تعهدات خود رد برجام را کاهش داده است.

تحلیلگران هشدار می‌دهند که افزایش فشار بر تهران می‌تواند جمهوری اسلامی را پرخاشگرتر کند. حملات پراکنده به تانکرهای نفت‌کش و همچنین حمله پهپادها به تأسیسات نفتی عربستان موجب افزایش تنش در منطقه شده است. در حالیکه آمریکا و متحدان این کشور ایران را مسئول این حملات می‌دانند، تهران هرگونه دخالت در این حملات را رد می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024