جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Wed, 04.12.2019, 13:34

جامعه‌شناس ایرانی: مردم سرخورده و بی‌اعتماد شده‌اند

استانبول/ نرگس رضایی/ خبرگزاری آناتولی

در پی اعتراضات اخیر مردم ایران به گرانی بنزین که به خشونت و کشته شدن بسیاری از معترضان انجامید، پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس این کشور در اظهاراتی قابل تامل که پرده از واقعیت جامعه بر می‌داشت، تصریح کرد مردم عصبانی و سرخورده هستند،‌ در این چند روز تحقیر شده‌اند. او تاکید کرد که فشار اقتصادی از یک سو و سرخوردگی از سوی دیگر باعث شده است امروز مردم فکر کنند انسان بودن‌شان کتمان شده است.

موضوعی که دکتر مصطفی اقلیما، جامعه شناس و رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با تحلیل همه جانبه مسائل بر آن صحه گذاشته و در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری “آناتولی” اظهار داشت: مردم به دلیل فقر و بیکاری و نداشتن، دلخور و سرخورده هستند. وقتی دولت یکباره بنزین را بدون اطلاع رسانی به مردم سه برابر می‌کند، طبیعی است که مردم سرخورده و عصبانی شوند و همین مساله باعث می‌شود حوادث اخیر که شاهدش بودیم اتفاق بیفتد.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئولان با افزایش یکباره قیمت بنزین مشکل را حل نکردند، بلکه بر بار مشکلات عدیده مردم افزودند. در ایران وقتی بنزین گران می‌شود به تبع آن دیگر کالاها نیز گران شده و در این شرایط بد اقتصادی بر مشکلات آنها می‌افزاید که دیگر مردم توان تحمل آن را ندارند.

این جامعه شناس ایرانی در بخش دیگری از سخنانش به بعد دیگر تصمیم دولت در گران کردن بنزین بدون اطلاع رسانی به مردم و توجیه آن پرداخته و تاکید کرد: با این کار رسما مردم را تحقیر کردند. گفتند که از بقیه می‌گیرند و به کسانی که ندارند، می‌دهند مثل گدا. اینجا بود که مردم احساس تحقیر کردند. یعنی پولشان را از جیبشان گرفته و به خودشان می‌دهند. در واقع با آنها مثل یک گدا برخورد شد.

اقلیما توجیه این اقدام با بهانه کمک به فقرا را تحقیر کننده دانست و افزود: چطور می‌شود به مردم هزینه بیشتر تحمیل کنی و هزینه‌هایش افزایش یابد و بعد بگویی به شما کمک می‌کنیم. این چه توجیهی است. این یعنی رسما تحقیر کردن مردم. از همه بدتر همین مردم وقتی برای اعتراض به این موضوع به خیابان آمدند تهمت زدند و گفتند خارجی هستند و یا با خارجی‌ها ارتباط دارند و باز تحقیرشان کردند. تحقیر پشت تحقیر و همین موضوع بر خشم و سرخوردگی مردم می‌افزاید.

وی همچنین گفت: خیلی از مسائل که الان عنوان می شود مال زمان حاضر نیست در طول چهل سال به اینجا رسیدیم، یعنی روز به روز همه چیز گران شد و مخارج بالا رفت. تورم، سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بالا رفت، حقوق‌ها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت. هر سال مردم نسبت به سال قبل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد فقیرتر شدند و نهایتا مثل مورد آخر یکباره بنزین را گران کردند که در پی آن قیمت برخی کالاها نیز افزایش یافت. بدون اینکه فکر کنند مردم چگونه آن را پرداخت خواهند کرد. این در حالی است که ما با مساله بیکاری مواجهیم. مردم کار ندارند، بیکارند.

اقلیما افزود: هر کاری خواستند، کردند. بدون اینکه مردم را در نظر بگیرند و نتیجه این شد که مردم فکر می‌کنند انسان بودنشان کتمان شده است حتی در حادثه اخیر اینترنت‌ها را هم قطع کردند و خودبخود مردم که دیدند همه چیزشان را گرفته‌اند امید و هدفشان را از دست دادند و اعتمادشان به همه از بین رفت. چرا که هر کسی که رییس جمهور شد گفت من همه کار می‌کنم مشکلات را حل می‌کنم اما دست آخر کاری نکردند و حتی وقتی صدای اعتراض مردم درآمد، اینترنت را هم قطع کردند.

این جامعه شناس ایرانی ادامه داد: بدترین اتفاق در یک جامعه این است که مردم اعتمادشان را از دست بدهند دیگر در جامعه ما مردم به خانواده خود هم اعتماد ندارند. به مسئولان اعتماد ندارند چون هیچ کس حرف راست نزده و هی گفتند این رییس جمهور کار می‌کند آن یکی کار می‌کند و این اتفاق نیفتاده، مردم سخت بی اعتماد شده‌اند و بی اعتمادی ریشه همه آسیب‌های اجتماعی است و در این مدت اعتماد مردم را از بین برده‌اند و این عدم اعتماد باعث شده جامعه از هم بپاشد.

وی در ادامه به پیامدهای عدم اعتماد در جامعه اشاره و تصریح کرد: بی اعتمادی باعث می شود در رای گیری مساله ایجاد شود در همکاری با دولت و پیروی از قانون مساله ایجاد شود و خودبخود جامعه‌ای که هیچ کس را قبول ندارد قوانین را هم قبول ندارد هر کاری که دلش بخواهد انجام می‌دهد و آشفتگی ایجاد می‌شود، خودبخود آسیب‌های اجتماعی در آن جامعه افزایش پیدا می‌کند.

موضوعی که پروانه سلحشوری، نماینده مجلس نیز صراحتا درباره آن گفت: نادیده گرفتن مردم بسیار خطرناک است، تصمیم‌گیران باید بدانند این کار چه عواقبی دارد، شاید تا یک مدتی مردم خاموش شوند اما دل‌ها پر از کینه است که باید فکری کرد.

گفتنی است شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قیمت بنزین افزایش یافته و با سهمیه‌بندی ارائه خواهد شد. در پی آن اعتراضات گسترده‌ای در این کشور صورت گرفت که بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل طی آن دست‌کم ۲۰۸ نفر کشته شدند. این در حالی است که در جریان این اعتراضات حدود ۷ هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند. این در حالی است که به موازات این حوادث برخی کالاها نیز در ایران گران شده و کاربران این کشور در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از وضعیت فعلی می‌پردازند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024