جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sat, 09.11.2019, 19:14

علت احتمالی مرگ به خاطر استفاده از سیگار الکترونیکی کشف شد

دویچه وله: شمار کسانی که در آمریکا به خاطر استفاده از سیگار الکترونیکی درگذشته‌اند در ماه‌های گذشته رو به افزایش بوده است. حال دانشمندان آمریکایی از نقش یک ماده روغنی افزودنی به این سیگارها در مرگ و میرهای اخیر خبر داده‌اند.

به گفته دانشمندان آمریکایی، یک ماده روغنی می‌تواند عامل افزایش مرگ و میر به خاطر استفاده از سیگارهای الکترونیکی باشد

بر اساس تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت آمریکا، یک ماده روغنی برگرفته از ویتامین E می‌تواند یکی از عوامل احتمالی مرگ و میر به خاطر استفاده از سیگارهای الکترونیکی در ایالات متحده باشد.

این نهاد آمریکایی دیروز جمعه ۱۷ آبان (هشتم نوامبر) به وقت محلی اعلام کرد: «این نخستین باری است که ما یک ماده شیمیایی نگران‌کننده احتمالی را در آزمایش‌های گرفته‌شده از بیماران مبتلا به این بیماری‌های ریوی کشف کرده‌ایم.»

طبق گزارش این نهاد آمریکایی: «در جریان بررسی آزمایش مایعات ریه ۲۹ بیمار از ۱۰ ایالت، این ماده روغنی که یک استات ویتامین E است، در تمامی آزمایش‌ها پیدا شد.»

ویتامین E در محصولات غذایی مختلفی همچون انواع روغن‌ها و دانه‌های روغنی وجود دارد، اما تنفس و ورود آن به ریه می‌تواند به خاطر ساختار مولکولی‌اش خطرناک باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده در عین حال ضمن تأکید بر لزوم تحقیقات بیشتر در این خصوص، تأثیر دیگر مواد شیمیایی در به وجود آمدن بیماری‌های ریوی به خاطر استفاده از سیگار الکترونیکی را منتفی ندانسته است.

پیش‌تر شواهدی دیده شده بود که حکایت از نقش‌آفرینی محصولات تی‌اچ‌سی (تتراهیدروکانابینول) در ایجاد این بیماری‌ها داشت. تی‌اچ‌سی در شاه‌دانه (کانابیس) وجود دارد و نقش اصلی را در تأثیر نشئه‌آور این مخدر ایفا می‌کند.

تاکنون ۳۹ نفر در آمریکا در پی استفاده از سیگارهای الکترونیکی جان خود را از دست داده و بیش از دو هزار نفر مبتلا به بیماری‌های ریوی شده‌اند.

اما در اروپا چنین روندی از افزایش بیماران ریوی مشاهده نشده و کماکان به نظر می‌رسد که تا امروز عوارض ناشی از استفاده از سیگارهای الکترونیکی محدود به آمریکای شمالی باشد. از جمله در آلمان در قیاس با آمریکا قواعد سختگیرانه‌تری برای ترکیب مواد به کار رفته در سیگارهای الکترونیکی اعمال می‌شود.

دولت آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد حداقل سن مجاز برای استفاده از سیگار الکترونیکی را از ۱۸ سال به ۲۱ سال افزایش دهد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دیروز جمعه در محوطه کاخ سفید اعلام کرد که چنین قصدی، مطابق با توصیه‌های گزارشی است که در روزهای آینده ارائه خواهد شد.

ترامپ با بیان اینکه “ما باید مراقب فرزندان‌مان باشیم؛ این مهم‌ترین چیز است”، خاطرنشان کرد که در رابطه با سیگارهای الکترونیکی با طعم‌های خاص نیز توصیه‌هایی مطرح خواهد شد. سیگارهای الکترونیکی با طعم‌های مختلف به‌خصوص در میان جوان‌ها طرفداران زیادی دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024