جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.11.2019, 9:45

«آوای تغییر»
کنسرت سه خواننده زن
در شهر کلن

در سی سال گذشته وضعیت حقوق بشر در منطقه خاورمیانه سیر نزولی داشته، تبعیض بر علیه زنان با قدرتگیری بنیادگرایان رابطه مستقیم دارد و یک جنگ پنهان ولی دائمی بین اسلام رادیکال و جوانانی که خود را بیشتر متعلق به “دهکده جهانی” می‌دانند در  جریان است.

محمدرضا شجریان، استاد آواز و موسیقی سنتی ایران بارها به سانسور صدای زنان در موسیقی ایران انتقاد کرده که هم موجب ضربه خوردن موسیقی و هم زنان می‌شود. او در این باره می گوید: “بخشی از صدای موسیقی ما نیست. مانند این ساز که چهار سیم دارد و سیم اول را برداریم. این صدا را میخواهیم، این صدای زن است. صدای زن از موسیقی ایرانی حذف شدنی نیست.”

تا دیروز صدای ممنوعه‌ی زنان در زمزمه‌های لالایی‌وار به گوش می‌رسید، اما امروز با جست‌وجویی در یوتیوب یا شبکه‌های اجتماعی دیگر به صداهای کم‌نظیری از زنان برمی‌خوریم که بدون آن‌که به دوربین یا تماشاگرانی خیره شده باشند٬ صدای خود را در دل مسجدی در اصفهان به گلو انداخته یا صدای‌شان به قمرالملوک وزیری تشبیه شده است. حنجره‌هایی که سوزناک، ممنوعیت را زمزمه می‌کنند؛ همان‌طور که قمرالملوک وزیری صدایش را به طنین می‌انداخت.

اما به رغم تمام این محدودیت ها این صدا وجود دارد.

«آوای تغییر» تلاشی است برای قدردانی از تلاش و شجاعت این زنان و رساندن صدای آنها به گوش شنوندگانی  فرسنگ‌ها دورتر از سرزمین هایشان که  ترکیب موسیقی شرقی را با نوای فلامنکو، جاز و بلوز برای اولین بار می شنوند.

«آوای تغییر» تلاش کرده است با دعوت از هنرمندان متفاوتی از ایران، کردستان و مصر صداهایی را به گوش همگان برساند که تلاش می کنند مرزها و کلیشه‌ای رایج را پشت سر بگذارند و با خواندن  خود چیز جدیدی را خلق کنند. چیزی که  شاید تعریف تازه‌ای از خوشحالی یا دلتنگی باشد، ملموس و توامان غریب.

Aida Nosrat
16.11.19 18.00 Uhr

Youssra El Hawary
16.11.19 20.30 Uhr

Hani Mojtahedy
17.11.19 18.00 Uhr

Eintritt: 18,- € / Ermäßigt: 15,- €

Mehr Infos : http://www.diwan-verein.de
Tickets: .(JavaScript must be enabled to view this email address)




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024