پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.11.2019, 10:24

پومپئو: صادرات اصلی حکومت ایران فساد است

رادیو فردا

وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به اعتراضات در عراق و لبنان می‌گوید شهروندان این دو کشور متوجه شده‌اند که «صادرات اصلی حکومت ایران فساد است».

مایک پومپئو، ۱۴ آبان، در حساب کاربری خود نوشته است: مردم عراق و لبنان می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که صادرات اصلی حکومت ایران فساد است، که‌ به‌شکل بدی جامه مبدل انقلاب بر آن پوشانده شده‌است.

آقای پومپئو افزوده است: این حق عراق و لبنان است که مسیر پیش‌روی کشور خود را، رها از دخالت‌های خامنه‌ای در دست گیرند.

وزیر خارجه ایالات متحده حساب کاربری منسوب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را نیز منشن کرده‌است.

دولت ایران یا نهاد رهبری جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به اظهارات تازه وزیر خارجه ایالات متحده نشان نداده‌اند. با این حال تهران پیشتر اتهام‌ها در مورد دخالت در کشورهای دیگر را رد کرده و ایالات متحده را متهم به دخالت در اوضاع کشورهایی مانند عراق کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی خود روز چهارشنبه هفته گذشته آمریکا و برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را به سازماندهی اعتراضات در عراق و لبنان متهم کرد و گفت که آنان «آشوب به پا می‌کنند».

البته اتهام‌ها به ایران در مورد «دخالت» در اوضاع کشورهایی مانند عراق یا لبنان نیز تازگی ندارد. به‌ویژه که گروه‌های شبه‌نظامی صاحب نفوذی مانند حزب‌الله لبنان یا برخی شبه‌نظامیان شیعه عراقی از حمایت کامل جمهوری اسلامی برخوردار هستند.

ایالات متحده، حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌داند.

اعتراضات هفته‌های گذشته در عراق و لبنان، طبقه حاکم بر این کشور، فساد گسترده، و نیز وضعیت اقتصادی، بی‌کاری و فقر را نشانه گرفته‌است. از سویی اما گروهی از معترضان نیز شعارهایی علیه شبه‌نظامیان و گروه‌های مورد حمایت تهران داده‌اند. گزارش‌هایی نیز از حملات این گروه‌ها به معترضان منتشر شده‌است.

در جریان اعتراضات تازه در عراق کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا نیز هدف حمله قرار گرفته و شماری نیز در جریان این رخداد کشته شده‌اند.

گروهی از معترضان عراقی شامگاه ۱۳ آبان نیز برای چندمین بار پرچم جمهوری اسلامی را از ساختمان کنسولگری پایین کشیده و پرچم عراق را به جای آن نصب کردند.

از طرف دیگر سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته تهران خواستار افزایش حفاظت از اماکن دیپلماتیکش در عراق شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024