پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.11.2019, 16:13

آمریکا با درخواست اسرائیل کمک نظامی به لبنان را قطع کرد

رادیو فردا

وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، ۹ آبان‌ماه، کنگره این کشور را از تصمیم دولت دونالد ترامپ به توقف اعطای کمک نظامی و امنیتی ۱۰۵ میلیون دلاری به لبنان آگاه کرد.

گرچه آمریکا هنوز دلیلی برای این تصمیم ارائه نکرده، اخباری در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده مبنی بر این که این تصمیم در پی درخواست دولت بنیامین نتانیاهو اتخاذ شده است.

در این گزارش‌‌ها آمده است که اسرائیل در روزهای گذشته از آمریکا و سایر دولت‌های غربی که به ارتش لبنان کمک می‌کنند، خواسته بود اعطای کمک‌ را به رفع «تهدید» حزب‌الله در لبنان مشروط کنند.

دو مقام رسمی آمریکا روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفتند، دفتر تخصیص بودجه در کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا در اتخاذ تصمیم بلوکه کردن کمک امنیتی و نظامی به لبنان و آگاه کردن کنگره از آن سهیم بودند.

این دو مقام که با رویترز صحبت کردند خود از جمله موافقان کمک به لبنان هستند و تقویت ارتش لبنان را در حالی که این کشور پناهگاه صدها هزار آواره جنگ سوریه است ضروری دانسته‌اند.

یکی از این دو مقام به رویترز گفت، ارتش لبنان به‌ویژه در نتیجه حمایت آمریکا یکی از مستعدترین نهادهای موجود در لبنان است.

به گفته این مقام آمریکایی، قطع کمک واشینگتن به ارتش لبنان ممکن است زمینه‌ ورود روسیه به لبنان را هموار کند، به‌ویژه آن ‌که پس از سیاست اخیر دونالد ترامپ در بیرون بردن نظامیان آمریکایی از شمال سوریه، روسیه حضور نظامی خود در سوریه را که همسایه لبنان است، گسترش داده است.

وزارت خارجه آمریکا از واکنش به گزارش رویترز و اظهارات دو مقامی که ظاهرا مخالف این تصمیم هستند، خودداری کرد.

دولت دونالد ترامپ بهار امسال با تاکید بر این ‌که لبنان «متحدی مهم» در منطقه‌ای پرآشوب است که باید از مرزهای خود محافظت کند، از کمک به ارتش لبنان حمایت کرد.

آمریکا اواسط تابستان امسال بخشی از این کمک‌ها را که از جمله شامل ۱۵۰ خودروی زرهی و تجهیزات نظامی دیگر به ارزش ۶۰ میلیون دلار بود، به ارتش لبنان تحویل داد.

باقی کمک‎‌های سال جاری قرار بود شامل سلاح‌هایی برای تامین امنیت مرزی و دوربین‎‌های پیشرفته دید در شب باشد.

به گزارش دو وب‌سایت خبری اکسیوس و وای‌نت، وزارت خارجه اسرائیل و سفارتخانه‌های این کشور در واشینگتن و شماری از پایتخت‌های غربی دیگر، در روزهای گذشته با ارسال پیام به دولت‌هایی که به ارتش لبنان کمک می‌کنند، خواسته‌اند که این کمک‌ها را به «دور کردن حزب‌الله از کانون‌های قدرت که ممکن است از این نوع کمک‌ها بهره‌مند شوند» و نیز «رفع تهدید راکت‌های نقطه‌زن» این سازمان، مشروط کنند.

«تایمز آو اسرائیل» نیز چهارشنبه گذشته به نقل از مقامات اسرائیلی نوشته بود که اسرائیل از غرب خواسته است دادن تجهیزات پیشرفته نظامی به ارتش لبنان به رفع تهدیدهای حزب‌الله برای اسرائیل منوط شود.

بنیامین نتانیاهو یک‌شنبه گذشته در نشست خبری مشترک با استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا که به اسرائیل رفته بود، از وجود «زرادخانه‌ای با ۱۳۰ هزار راکت نقطه‌زن که ایران به حزب‌الله داده» سخن گفت.

قطع کمک آمریکا در حالی اتفاق می‌افتد که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، چند ماه پیش در سفر به لبنان و دیدار با سعد حریری نخست وزیر این کشور تاکید کرده بود که کمک‎های واشینگتن به ارتش لبنان ادامه خواهد یافت.

اما به نوشته رویترز، واشینگتن در دوره اخیر از نفوذ فزاینده سازمان حز‌ب‌الله بر حکومت لبنان نگران شده است.

در همین زمینه مارشال بیلنگسلیا دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مقابله با تامین مالی تروریسم و جرایم مالی چند هفته پیش در سفر به لبنان، از آن کشور خواست تا «از حزب‌الله و عواملی که لبنان و نهادهایش را بی‌ثبات می‌کنند، دوری کند».

تا حال آمریکا دو نوع کمک به ارتش لبنان اعطا کرده است: هدیه نظامی و کمک‌ در طرح برنامه ویژه یاری به متحدان.

آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا اواسط تابستان امسال، در مجموع یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار کمک نظامی به لبنان داده است. لبنان ظاهرا پنجمین کشور در رده دریافت‌کنندگان کمک نظامی از آمریکا است.

غیر از آمریکا، فرانسه و بریتانیا نیز سالانه کمک‌های بزرگ نظامی به ارتش لبنان می‌دهند.

تصمیم آمریکا به بلوکه کردن کمک نظامی به لبنان دو روز پس از آن گرفته شده که سعد حریری نخست وزیر لبنان در جریان اعتراض‌های دو هفته‌ای مردم این کشور به کل نظام حکومتی و وضعیت اقتصادی‌شان کناره‌گیری کرد.

مایک پومپئو ساعاتی پس از استعفای آقای حریری، رهبران احزاب لبنانی را فراخواند تا به تشکیل دولت جدید کمک کرده و کابینه‌ای تشکیل دهند که به نیازهای مردم لبنان توجه کند و بر فساد نقطه پایان بگذارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024