پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.11.2019, 15:45

اسرائیل اتهام "واتس‌اپ" درباره جاسوسی از کاربران این شبکه را رد کرد

دویچه وله فارسی

دولت اسرائیل انجام هر گونه اقدام را برای جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات کاربران شبکه پیام‌رسان واتس‌اپ از طریق فن‌آوری جدید و توسعه یافته شرکت “ان اس او” (NSO) و جاسوسی از کاربران این پیام‌رسان رد کرد.

روز جمعه ۱۰ آبان (اول نوامبر) دولت بنیامین نتانیاهو ضمن تکذیب ادعای تلاش برای ارسال بدافزار در تلفن‌های همراه تعدادی از کاربران شبکه پیام‌رسان واتس‌اپ و ارتباط مقام‌های سیاسی این کشور با حملات سایبری گروه فن‌آوری شرکت “ان اس او”، مرزبندی خود را با فعالیت‌های این شرکت ابراز داشت.

به گزارش رویترز زئو الکین، یکی از وزرای کابینه اسرائیل، روز جمعه گفت که انتظار می‌رود اگر کسی “کار ممنوع” انجام داده باشد دادگاه خود او را پیدا کند.

این وزیر اسرائیلی در گفت‌وگو با رادیو تل‌آویو گفت: «شرکت “ان اس او” یک شرکت خصوصی است و هزاران نفر در اسرائیل در بخش فن‌آوری کامپیوتری مشغول به کار هستند و ارتباطی میان آن‌ها و دولت اسرائیل وجود ندارد.»

شبکه پیام‌رسان واتس‌اپ روز سه‌شنبه هفتم آبان (۲۹ اکتبر) از فن‌آوران شرکت “ان اس او” در دادگاهی در کالیفرنیا شکایت کرد و آنان را متهم کرد که سعی کرده‌اند از طریق نصب بدافزارها بر روی دستگاه‌های تلفن همراه هزار و ۴۰۰ نفر از کاربران این پیام‌رسان در چهار قاره جهان به اطلاعات آنان دسترسی یافته و آن‌ها را جمع‌آوری کنند.

واتس‌اپ در دادگاه گفته است که در میان کاربرانی که اطلاعاتشان استخراج شده تعدادی از دیپلمات‌ها، مخالفان سیاسی، روزنامه‌نگاران و برخی از مقامات کشورهای گوناگون نیز بوده‌اند.

فروش اطلاعات کاربران واتس‌اپ

غول اینترنتی فیس‌بوک که واتس‌اپ به عنوان شبکه زیر پوشش آن مشغول به فعالیت است، ادعا می‌کند که گروه فن‌آوری شرکت “ان اس او” با حمله‌ هکری اطلاعات کاربران واتس‌اپ را در فاصله ۲۹ آوریل تا ۱۰ مه سال ۲۰۱۹ میلادی جمع‌آوری کرده و فروخته است.

رئیس شرکت واتس‌اپ گفته است که دادخواست این شرکت  پس از تحقیقات درباره نقش دولت اسرائیل و سوء استفاده از اطلاعات در تلفن همراه مدافعان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران صورت گرفته است. تلفن این افراد در فاصله زمانی یاد شده مورد حمله سایبری قرار گرفته بوده است.

به گزارش رویترز افراد و مقاماتی که اطلاعات آن‌ها جمع‌آوری شده از ۲۰ کشور مختلف جهان بوده‌اند.

روز پنج‌شنبه رویترز گزارش داده بود که تعدادی از مقامات کشورهای گوناگون مانند ایالات متحده آمریکا به وسیله بدافزاری که از طریق پیام رسان واتس‌‌اپ وارد تلفن آن‌ها شده است، مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

شرکت “ان اس او” این ادعا را “به شدیدترین وجه ممکن” رد کرده است.

رمزگذاری اطلاعات کاربران

شبکه پیام‌رسان واتس‌اپ که حدود یک و نیم میلیارد از مردم جهان ماهیانه از آن استفاده می‌کنند، به طور معمول از سطح بالایی از امنیت برخوردار است.

شبکه واتس‌‌اپ  این امنیت را از طریق رمزگذاری برای پیام‌های کاربران خود تامین می‌کند و این پیام‌ها از طریق شخص ثالث قابل رمزگشایی نیستند.

زئو الکین روز جمعه در گفت‌وگو با رادیو تل‌آویو گفت: «این بدیهی است که اگر کسی کار خلافی انجام دهد این امکان وجود دارد که از طریق دادگاه مورد مجازات قرار گیرد.» این سیاستمدار تاکید کرد که دولت اسرائیل در این میان نقشی ندارد.

در سال ۲۰۱۶ نیز کارشناسان اینترنتی شرکت “ان اس او” را به جاسوسی علیه فعالان حقوق بشر در امارات عربی و جمع‌آوری اطلاعات آنان متهم کرده بودند. این شرکت از طریق نصب بدافزارها از اطلاعات دوربین‌، میکروفون و تلفن همراه فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران جاسوسی کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024