شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.11.2019, 14:45

هزاران نفر در الجزایر علیه دولت تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم الجزایر در ۶۵مین سالگرد شروع جنگ‌ برای استقلال این کشور از استعمار فرانسه در الجزیره علیه دولت تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری ‌آلمان، شامگاه جمعه نیز هزاران نفر علیه عوامل باقیمانده از نظام عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور مستعفی ‌این کشور تظاهرات کرده و خواستاری برکناری آن‌ها شدند.

بنا بر گزارش‌های رسانه‌های محلی، ده‌ها تظاهرکننده تا کنون توسط مأموران امنیتی بازداشت شده‌اند.

الجزایر از ماه فوریه به بعد هر هفته شاهد تظاهراتی بزرگ است. در ماه آوریل بوتفلیقه کناره‌گیری کرد. قرار بود در تابستان سال جاری انتخابات جدید برپا شود اما این انتخابات به اواسط ماه دسامبر موکول شد.

صدور حکم جلب ۶۰ نماینده و مسئول عراقی

سازمان شفافیت عراق از صدور حکم بازداشت برای ۶۰ نماینده و مسئول دولت کنونی عراق خبر داد که اتهامشان “فساد” و هدر دادن اموال عمومی عنوان شده است.

خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری “السومریه” می‌نویسد، احکامی نیز علیه یک وزیر، پنج نماینده کنونی پارلمان و دو وزیر سابق صادر شده است.

سازمان شفافیت عراق اعلام کرد، در اکتبر گذشته نیز حکم جلب ۳۸ عضو سابق و کنونی شورای استانداری‌های این کشور را صادر کرده بوده است. همچنین حکم جلب یک استاندار، یک رئيس شورای استانداری و پنج مدیرکل نیز صادر شده بود.
سیستانی برخورد خشن با تظاهرکنندگان عراقی را محکوم کرد

آیت‌الله سیستانی، مهم‌ترین مرجع شیعه در عراق بار دیگر بر لزوم احقاق حقوق معترضان عراقی تأکید کرد.

به گزارش شفقنا، او در بیانیه‌ای که در خطبه‌های نماز جمعه کربلا قرائت شد با اشاره به تظاهرات خونین چند روز گذشته، تخریب اموال و درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی و سایر نیروها خواستار جلوگیری از خونریزی بیش‌تر و سوق دادن کشور به “هرج و مرج و ویرانی” شد.

سیستانی حمله به تظاهرات مسالمت‌آمیز را محکوم و بر لزوم مجازات عاملان آن تأکید کرد. در این بیانیه بر ضرورت جلوگیری از ورود “نیروهای مسلح تحت هر عنوانی” برای “برخورد با اعتراضات و تظاهرات مسالمت‌آمیز به دلیل نگرانی نسبت به کشیده شدن آن به خشونت بیش‌‌تر” تأکید شده است.

او گفت،  مرجعیت دینی همواره اصلاحات را “یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر” می‌دانسته اما اصلاحات باید به انتخاب ملت عراق باشد. سیستانی تأکید کرد: «هیچ فرد، گروه، جناح خاص و یا هیچ طرف منطقه‌ای و یا بین‌المللی حق ندارد اراده ملت عراق را در این زمینه مصادره کند و دیدگاهش را بر آن‌ها تحمیل کند.»




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024