جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 21.10.2019, 20:13

فروش پرتقال‌های نارس با رنگ مصنوعی در بازار

مهر
آنچه که امروز به عنوان پرتقال شمال در بازار عرضه می‌شود میوه نارس و رنگ‌آوری شده است. در همین خصوص عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه زمان برداشت پرتقال شمال و جنوب کشور هنوز نرسیده است، گفت: زمان برداشت محصول پرتقال مربوط به اواخر آبان‌ماه است و هنوز میوه پرتقال به بازار عرضه نشده است. مجتبی شادلو اظهار کرد: پرتقالی که اکنون در بازار عرضه می‌شود میوه نارسی است که توسط برخی سودجویان از درختان چیده و به شکل مصنوعی با دستگاه‌های گرماده و سورتینگ رنگ‌آوری می‌شود.
رییس اتحادیه باغداران با اشاره به اینکه امسال نارنگی به وفور تولید شده است، تصریح کرد: اکنون نارنگی پیش‌رس وارد بازار شده است که به دلیل فراوانی نرخ آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش قیمت پیدا کرده است. شادلو افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم نارنگی روی درخت از باغداران به قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود در حالی که همین محصول سال گذشته از باغداران با نرخ بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان خریداری می‌شد.
وی فاصله قیمت خرید مرکبات از باغداران تا بازار را غیرمنصفانه دانست و گفت: اکنون نرخ تمام شده هر کیلوگرم نارنگی تازه‌خوری با توجه به نرخ خرید از باغداران‌ و هزینه جمع‌آوری میوه‌، کارگری، بسته‌بندی و حمل‌و‌نقل برای عمده‌فروشی بین دو هزار و ۳۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ تومان است و برای خرده‌فروشی‌ها مبلغی برای بارگیری و حق عمل کاری در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که قیمت این محصول در بازار بیش از شش هزار تومان به فروش می‌رسد.
شادلو در ادامه اظهار کرد: با وجود بروز سیل و خسارت‌های ناشی از آن در ابتدای سال‌جاری، اما تولید مرکبات از جمله نارنگی و پرتقال افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد که همین امر موجب کاهش قیمت این محصول در بازار نسبت به سال گذشته شده است. وی از شدت بروز آفات در باغات مرکبات خبر داد و افزود: به دلیل بارندگی‌های ابتدای سال، باغات مرکبات ما امسال نسبت به سال‌های گذشته با آفات بیشتری همچون حلزون‌ها، مگس مدیترانه‌، قارچ‌ها و حشرات مواجه شده است. عضو هیات مدیره باغداران کشور وضعیت تولید کیوی امسال را نیز مطلوب عنوان کرد و گفت: تولید کیوی امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته است که باید برای صادرات به موقع آن اقدام شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024