چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 17.10.2019, 11:10

روحانی: عده‌ای می‌گویند حرف زدن با خارجی‌ها وقت تلف کردن است

بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور:

خبرگزاری ایلنا / چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸

* سرنوشت آینده ما را انتخابات‌های ما تعیین و تایید می‌کند. راجع به انتخابات نقص و اشکال هم داریم اما با این حال بهترین راه صندوق رای است. راه برای اصلاح جامعه صندوق، برای شایسته سالاری و افکار حق مردم صندوق است. صندوق رای بهترین راه است. با تجربه می‌گویم که راه دیگری نداریم. راهی جز فضای پرشور انتخابات نداریم، علیرغم همه اینها تنها راه برای ما انتخابات است. هرکه بهتر و شایسته‌تر است و مفیدتر است و هرکه عاقل‌تر و فهیم‌تر است و از افراط بیشتر فاصله دارد و هرکه برای کشور آماده فداکاری است، مرد یا زن آن‌ها را برگزینیم و هرکه خود را شایسته می‌داند خود را کاندید کند. شاید مشکلی پیش بیاید ولی اشکال ندارد.

* ما در کشور یک سری مسائل داریم که حل و فصل آنها خیلی مشکل نیست ولی در دو یا سه سال می‌توان آنها را حل کرد؛ از جمله این مشکلات آب، محیط زیست و غیره هستند که با چند سال کار حل می‌شود اما یک سری مشکلات در جامعه در زمان کوتاه قابل حل نیست و بلندمدت است که اساتید و دانشگاه‌ها در آن نقش بیشتری دارند و آن استراتژی حرکت کشور است.

* ۴۰ سال است که ما به جواب قطعی در این باره نرسیده‌ایم یک عده می‌گویند تامل سازنده انجام دهیم و یک عده می‌گویند تعامل مستمر؛ عده‌ای می‌گویند جز قدرت‌نمایی و کشتن دشمن خبیث و تقابل راه دیگری نیست، یک عده هم می‌گویند بسیاری از مشکلاتمان با دنیا را می‌توان با تعامل مستمر حل کنیم. اینکه تعامل سازنده یا تعامل مستمر باشد اساس کشور است چیزی که سال‌ها روی آن‌ تفکر، بررسی و بحث کرده‌ام.

* تمام دعواهای سیاسی ما سر چیست؟ دعواهای ما بر سر برجام نیست‌، برجام که دعوا ندارد. دعوا یک چیز بزرگتری است و بر سر مساله بزرگتری است.

* یک عده می‌گویند حرف زدن با خارجی‌ها وقت تلف کردن است و عمر شریف را تلف می‌کنید. باید قوی شویم، نباید در برابر خارجی‌ها تواضع کنیم. یک عده هم معتقدند راه این نیست و با جنگ مداوم به نتجه نمی‌رسیم. ممکن است یک جایی هم جنگ لازم باشد که آن استثنا است. وقتی پهپادی وارد فضای ما می‌شود و به اخطار ما گوش نمی‌دهد ناچاریم موشک شلیک کنیم. اما در کل باید چه راهی را برگزینیم؟

* یک عده به ما می‌گفتند در مذاکره با آژانس بین‌المللی وقت تلف می‌کنید. آژانس در دستان آمریکا است. اما این مساله سال‌ها وقت برد و به نقطه‌ای رسیدیم که با همین آژانس مساله «پی ام دی» را حل کردیم و این برای بعضی‌ها خیلی سنگین است.

* مذاکره بمبی است که سر عده‌ای کوبیده می‌شود! شما که گفته بودید با مذاکره چیزی حل نمی‌شود، اما یک عده هم خوشحال می‌شوند که با مذاکره مشکل حل و فصل شد. مذاکره طولانی و سخت ما در نهایت به توافق رسید. مذاکره بر سر عده‌ای یک کوه بود که بر سر آنها خراب شد.

* بحث و مذاکره با شش قدرت بزرگ دنیا کار بزرگی بود. یک حقوق‌دان می‌داند یعنی چه که آنها حاضر شوند، شش قطعنامه اصلی را پس بگیرند. در هیچ یک از قطعنامه‌های سازمان ملل قید نشده است که فعالیت هسته‌ای کشوری را قبول داریم؛ اما ایران تنها کشوری بود که در قطعنامه سازمان ملل آمده است می‌تواند از اختیارات هسته‌ای استفاده کند.

* ما وقتی آمدیم در اول دولت یازدهم تورم را کاهش دادیم و برخی به من ایراد گرفتند که چرا از تورم شروع کرده است، باید اول رکود را می‌شکست و گفتند رکود که عمیق شود نمی‌توان شکست. وقتی ما تورم را تک رقمی کردیم و رشد اقتصادی ما ۱۲.۵ درصد در سال ۹۵ شد دنیا را به شگفتی واداشتیم. اینکه می‌گویند مدیریت ضعیف است این همان مدیریت است که تورم را بعد سالیان دراز برای سه سال تک رقمی کرد و این همان مدیریتی است که ما را در گندم خودکفا کرد.

* در همان زمان بود که با فشار عربستان و اسرائیل آمریکا از برجام خارج شد. حالا آنها که می‌گفتند برجام بد است بینند چه تفاوتی ایجاد شده است. به ما می‌گفتند مگر عقلتان را از دست داده‌اید که به دادگاه لاهه رفته‌اید؛ مگر می‌شود در دادگاه لاهه پیروز شد. حالا می‌بینید که ما در سه نوبت پیروز شدیم و ادامه می‌دهیم.

* کسی فکر نمی‌کرد دادگاه لاهه بگوید در خروج آمریکا از برجام من صلاحیت دارم؛ این پیروزی اول ما است و بعد حکم موقت خواستیم و آنها این حکم را دادند و این پیروزی دیگر برای ما در دادگاه لاهه است. در این دادگاه موفق شدن کار سختی است و این ملت بزرگ ما قادر است که اگر دست به دست هم دهیم و از نیروهای کارآمد استفاده کنیم به نتیجه برسد.

* در زمان تحریم می‌توانیم زندگی را بگذرانیم و دست در دست هم دهیم اما برای رشد و توسعه رابطه و تعامل با دنیا نیاز است. همین الان هم که داریم شرایط را اداره می‌کنیم باید از برخی کشورهای همسایه که به تحریم‌های آمریکا بی‌اعتنا بودند، تشکر کنیم. ما داریم صادرات و واردات می‌کنیم در همین شرایط داریم وارد یک اتحادیه اقتصادی می‌شویم. این نمونه تعامل است. حتی اگر سال‌ها بحث کردیم و به نتیجه نرسیدیم، باید راه را از طریق همه‌پرسی پیش ببریم از مردم بپرسیم. ۴۰ سال است داریم با هم بحث می‌کنیم. راه را باید انتخاب کنیم. از دانشگاه‌ها می‌خواهم نظرات اقتصادی‌شان را به ما بگویند. همین امروز هم دانشگا‌ه‌های ما تلاش فراوان کردند.

* من هفت سال فرمانده پدافند بودم و امروز می‌بینم که کار بزرگی انجام شده و این کار شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه است. نخبگان از لحاظ استعداد گاهی دارای پرش هستند. همه می‌توانند راه روند اما نخبگان می‌توانند پرواز کنند. ما در شرایط سختی هستیم همه باید همدیگر را همراهی کنیم. بی‌تردید از این مشکلات با سختی عبور خواهیم کرد. شرایط امسال ما نسبت به پارسال یک قدم بهتر است. باید در کنار هم باشیم، دولت در خدمت شماست. دولت می‌داند دانشگاه می‌تواند چه نقش بزرگی داشته باشد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024