شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 12.10.2019, 9:35

در نقد دوقطبی‌سازی‌های دروغین / مصطفی تاجزاده

کیهان امروز (۱۳۹۸/۷/۲۰) بار دیگر همان خط و روشی را پیش‌گرفت که برخی افراد و رسانه‌های وابسته به دولت‌های خارجی دنبال می‌کنند؛ دوقطبی‌سازی جامعه! که هم دروغ است و هم خطرناک.

کیهان عکس دختران آزادی را برابر عکس دختران زائر قرار داده و کوشیده است جامعه ایرانی را قطبی کند، بدون آنکه توضیح دهد چرا باید زائران حسینی در عراق را قطب مقابل مشوقان تیم ملی در ایران قرار داد؟ و این چه خدمتی به سرور آزادگان جهان است که بگوییم زائر حسین‌بودن یعنی مرزبندی کردن با حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی؟

به‌راستی تلاش آن جنگ‌طلبان تحریم‌خواهی که در وی. او. ای. می‌کوشند زنان بی‌باور به حجاب را به پرخاشگری به زنان محجبه بکشانند، با سوءاستفاده‌کنندگان از رانت رسانه میلی که درصدند بانوان محجبه را مقابل بانوان بی‌اعتقاد به حجاب قرار دهند، چه فرقی می‌کند؟

وقتی زنان جامعه (نه احزاب و جریانهای سیاسی) را به دو قطبی مخالف تقسیم می‌کنیم و بخشی از آنها را رودرروی بخشی دیگری قرار می‌دهیم (مهم نیست در کدام طرف ایستاده باشیم)، نفس این دوگانه‌سازی خطرناک است و مقدمه‌ی سوریه‌شدن ایران به‌شمار می‌رود.

جامعه ایران البته بسی باتجربه‌تر و آگاه‌تر از آن است که در دام تقابل‌سازی‌های کذب ورزشی/دینی بیفتد، یا در تله‌ی قطبی‌سازی مشابه در ارزیابی اخبار اعتراضات مردمی در عراق گرفتار آید.

مگر ندیدیم رسانه میلی با تمام توان کوشید تظاهرات مردم عراق ضد فساد و ناکارآمدی را فتنه‌ای برای تحت‌الشعاع قراردادن راهیپمایی اربعین جلوه دهد، آنهم در حالی که مرجعیت در عراق در کنار مردم ایستاد و اعلام کرد اعتراض علیه فساد و بی‌کفایتی را فتنه نمی‌داند، سرکوب خونین معترضان را موجه نمی‌خواند و خشونت را از هر طرفی محکوم می‌کند؟

جامعه عراق نیز مانند ایران، قطبی‌سازی میان متعرضان به فساد و بیکاری و بی‌لیاقتی را با پذیرایی‌کنندگان از زائران حسینی نقش بر آب خواهد کرد و به‌زودی بسیاری از مردمی را که در خیابان‌ها علیه حکومت اعتراض کردند، در صف مهمان‌پذیران زائران اربعین خواهیم دید.

پیشنهاد من به شقه‌کنندگان ملت در دو سوی اقیانوس این است که دعوت به گفتگو، پذیرش سلایق مختلف و نیل به توافق ملی را جایگزین قطبی‌سازی‌های غیرواقعی و آسیب‌زننده به یکپارچگی ملی کنید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024