جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

جواد جاوید‌نیا سرپرست معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی" width="800" />
iran-emrooz.net | Mon, 07.10.2019, 20:05

ارایه خدمات به دامنه‌های فیلتر شده ممنوع شد

بر اساس نامه‌ای که جواد جاوید‌نیا سرپرست معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی به تمام شرکت‌های ارایه دهنده خدمات میزبانی وب ارسال کرده است، از این پس هیچ ارایه دهنده خدمات میزبانی وب حق ندارد که خدمات میزبانی و یا هر نوع خدمات دیگری به وب‌سایت‌هایی ارایه کند که فیلتر شده‌اند. تا پیش از این در صورتی که وب‌سایت فیلتر می‌شد، شرکت ارایه دهنده خدمات میزبانی می‌توانست به ارایه خدمات به این دسته از وب‌سایت‌ها ادامه دهند اما با توجه به دستور جدید معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، تمامی سرویس‌های این دسته از وب‌سایت‌ها باید از طرف شرکت ارایه دهنده قطع شود.

به این ترتیب در صورتی که وب‌سایتی در ایران، به هر دلیلی فیلتر شود، چاره‌ای برای مدیران این وب‌سایت‌ها باقی نخواهد ماند جز آنکه از خدمات میزبانی وب بین‌الملی در سایر کشورها استفاده کنند، که این موضوع نیز به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا عملا غیر ممکن است. به این ترتیب از این به بعد هر وب‌سایتی که در ایران باشد و فیلتر شود، عملا از دنیای اینترنت حذف خواهد شد.

کمپین حقوق بشر در ایران نسخه‌ای از نامه معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی را دریافت کرده که در آن آمده است: «با عنایت به ماده ۷۵۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی (قانون جرایم رایانه‌ای)، شرکت‌های ارایه دهنده خدمات میزبانی مکلف‌اند از ارایه هر گونه سرویس به دامنه‌های که در حال حاضر در سامانه پالایش کشور فیلتر می‌باشند خودداری نمایند.» در این نامه آمده است در صورتی که شرکت‌های خدمات میزبانی مطابق این دستور عمل نکنند با آنها برخورد خواهد شد، اما این نامه مصادیق «برخورد» را مشخص نکرده است. در نامه معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی آماده است: «مقتضی است ضمن جلوگیری از هرگونه ارایه سرویس/خدمت به دامنه‌های فیلتر شده، از ادامه فعالیت این دامنه‌ها در صورتی که قبلا با آنها قرارداد منعقد شده است خودداری شود. ضمنا در صورت مشاهده هرگونه اقدام خلاف دستور فوق با شرکت‌های متخلف برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.»

باید توجه داشت که جواد جاوید‌نیا سرپرست معاونت دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، در نامه خود مشخص نکرده است که این ممنوعیت در مورد چه نوع فیلترینگی است. بسیاری از وب‌سایت‌های دارای مجوز در ایران به دلیل شکایت خصوصی با دستور قاضی موقتی فیلتر می‌شوند و پس از طی مراحل قانونی و مشخص شدن تکلیف شکایت و پرونده ممکن است که از آنها رفع فیلتر شود. اما با توجه به دستور جواد جاوید‌نیا، هر وب‌سایتی که به هر دلیلی فیلتر شود، قبل از رسیدگی به شکایت مالکیت وب‌سایت از هر نوع خدمات اینترنتی از جمله میزبانی وب محروم خواهد شد که این به معنی نابودی کسب و کار بسیاری از مدیران وب‌سایت‌ها است.

برای این دسته از وب‌سایت‌ها چاره‌ای وجود ندارد بجز آنکه محیط ناامن اینترنت ایران را ترک کنند و خدمات مورد نیاز خود را از یکی از شرکت‌های بین‌المللی دریافت کنند اما طی ماه‌های گذشته و با شدت گرفتن تحریم‌های ایالات متحد آمریکا بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی خدمات خود را بر روی کاربران ایرانی خود مسدود کردند، به این ترتیب این راه نجات برای وب‌سایت‌های داخل ایران که محتوای آنها از نظر مقامات ایرانی «مجرمانه» تلقی می‌شود نیز وجود ندارد.

سرویس ابری آمازون موسوم به AWS یکی از بزرگترین و قدرتمندترین زیرساخت‌های ابری اینترنت است که به گفته ادوارد اسنودن رییس سازمان «آزادی رسانه‌»، «نیمی از اینترنت» را تشکیل می‌دهد. اسنودن در واکنش به مسدود شدن دسترسی ایرانیان به این سرویس ابری در حساب توییتر خود نوشت: «شما ممکن است که ندانید، اما آمازون در حقیقت نیمی از اینترنت را بر روی زیرساخت ابری خود اداره می‌کند. اکنون آنها خط حیات مخالفت آزادی خواه ایرانی را -فراتر از آنچه قانون لازم دانسته است- برای خشنود کردن دولت آمریکا، بزرگترین مشتری خود، قطع می‌کنند.»

در یک مورد اقدام مشابه در بهمن ماه ۱۳۹۷ شرکت دیجیتال اوشن یکی دیگر از بزرگترین و با کیفیت‌ترین شرکت‌های خدمات ابری است، به کاربران ایرانی خود اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا دیگر به کاربران ایرانی سرویس نخواهد داد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024