جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 04.10.2019, 17:37

خبرنگار روس بازداشت شده در ایران به زودی آزاد می‌شود

دویچه وله فارسی

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران یولیا یوزیک، خبرنگار روس که گفته می‌شود در تهران به اتهام همکاری با اسرائیل دستگیر شده، آزاد می‌شود. همسر پیشین این خبرنگار زن گفت که او پیش‌تر در اسرائیل کار کرده است.

شامگاه جمعه، ۱۲ مهر (چهارم اکتبر) وبگاه فارسی‌زبان خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، گزارش داد که یولیا یوزیک به‌زودی آزاد می‌شود.

موسوی به این خبرگزاری گفته است: «ایشان جهت ادای برخی توضیحات بازداشت شده و به‌زودی آزاد خواهد شد.»

خبر دستگیری خانم یوزیک را نخستین بار سفارت روسیه در تهران منتشر کرد و اتهام او را “جاسوسی برای اسرائیل” اعلام کرد. پیش‌از ظهر جمعه اسپوتنیک گزارش داده بود که سفارت روسیه در حال بررسی جزئیات این موضوع است.

یولیا یوزیک دو کتاب در باره ترور و تروریسم در قفقاز نوشته و بارها در نقاط حساس کار کرده است. او در سال ۲۰۱۶ نامزد انتخاباتی قفقاز شمالی برای راه‌یابی به دوما، مجلس نمایندگان روسیه بود.

کار در اسرائیل

در گزارش‌هایی که اسپوتنیک منتشر کرده به نقل از باریس وویتسکزوفسکی، همسر سابق یولیا یوزیک، آمده است: «او۱۰ تا ۱۲ سال پیش زمانی که خبرنگار کامسامولسکا پراودا بود برای انجام ماموریت کاری به اسرائیل سفر کرده بود. او گزارشی در مورد اینکه چگونه چندین روز را در ارتش اسرائیل گذرانده است نوشت. به طور طبیعی، برای نوشتن این گزارش، با برخی از مقامات اسرائیلی تماس گرفت تا مجوز دریافت کند.»

بوریس وویتسکزوفسکی در فیس‌بوک نوشته است که یوزیک چند سال قبل به عنوان خبرنگار در ایران کار می‌کرده و سفر اخیر او به تهران با دعوتنامه شخصی بوده است.

وویتسکزوفسکی هشدار داده است که همسر سابقش روز شنبه محاکمه می‌شود و ممکن است به ۱۰ سال زندان محکوم شود.

اتحادیه روزنامه‌نگاران روسیه، وزارت امور خارجه و سفارت این کشور در تهران برای آزادی یولیا یوزیک تلاش می‌کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024