پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.10.2019, 16:59

تضمین آزادی رسانه‌ها، جلوی فساد را می گیرد

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اگر در ایران آزادی رسانه تضمین شود، جلوی بخش قابل توجهی از فساد گرفته می‌شود که معتقدم این کار باید صورت بپذیرد.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در پاسخ به سوالی درباره نهادسازی به منظور مقابله با فساد اظهار داشت: طرحی در گذشته در این رابطه مطرح شده بود که سازمانی تحت نام سازمان “مبارزه با مفاسد اقتصادی” راه‌اندازی شود، چنین نهادی را برخی از کشورها ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: بنده این رویکردی که حالا یک نهاد نظارتی دیگر برای مبارزه با فساد، شکل بگیرد را نمی‌پذیرم؛ اما این موضوع را نباید فراموش کرد، که همه نهادهایی که در قانون اساسی برای مبارزه فساد پیش بینی شده‌اند، باید به جایگاه واقعی خود برگردند و کار خود را انجام دهند؛ چراکه اگر هر نهادی کار خود را به شایستگی انجام دهد، در واقع زمینه‌های فساد در کشور از بین می‌رود.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات به رویکردهای مبارزه با فساد در کشور اشاره و  تصریح کرد: باید رویکرد مبارزه ساختاری و به گونه‌ای ضمنی با فساد شکل بگیرد، نه اینکه رویکرد مبارزه به اصطلاح صریح با فساد صورت بپذیرد؛ یعنی اگر اجازه می‌دادند، ساختارهای کشور متناسب با قانون اساسی عمل می کرد؛ قطعا بسیاری از فسادهای موجود در کشور شکل نمی گرفت؛ مثلا اگر در ایران آزادی رسانه تضمین می‌شد، جلوی بخش قابل توجهی از فساد گرفته می‌شد.

در دنیا رسانه‌هایی که فساد را گزارش می‌دهند، حمایت می‌شوند
عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه افزود:  اصل امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید؛ دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت وظایف متقابلی را دارا هستند و یکی از ابزارهای مهم آن هم به تعبیر شهید مطهری رسانه‌ها هستند و در واقع اگر آزادی رسانه را تضمین می‌کردند، خود به خود فساد برطرف می‌شد و در دنیا هم به همین شکل است که از رسانه‌هایی که فساد را گزارش می‌دهند، حمایت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: اگر مصونیت پارلمانی نمایندگان مجلس و حالا قبل از آن فیلترهایی که برای ورود به مجلس وجود دارد، اصلاح بشود و نمایندگان منتخب مردم بیشتر به آرای مردم نزدیک باشند، خود این مسئله جلوی فساد را می‌گیرد.

رئیس فراکسیون شفافیت مجلس به لزوم استقلال قضات در قوه قضائیه اشاره و تاکید کرد: قوه قضائیه که مجزا است و تشکیل سازمان جدید نمی‌خواهد، اما باید قاضی در این قوه مستقل باشد؛ یعنی استقلال و بی‌طرفی قاضی تضمین بشود، که وجود این مسائل از فساد جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه افزود: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات از نهادهایی هستند که تعبیه شده‌اند، برای نظارت و مبارزه با فساد، اما باید مطالبه کنیم که چرا با وجود بیش از 30 نهاد نظارتی در حال حاضر این حد از فساد را در کشور مشاهده می‌کنیم؛ یعنی تا این را آسیب شناسی نکنیم، اگر چندین سازمان دیگر هم ایجاد شوند، بازهم مشکل فساد حل نمی‌شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024