شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Thu, 03.10.2019, 21:18

کدام نفوذی‌ها در قوه قضائیه دستگیر شدند؟

امتداد - گروه سیاسی

محمد مصدق، معاون حقوقی قوه قضائیه گفته است: «نفوذی‌های درون دستگاه قضا شناسایی و دستگیر شدند و پاکسازی همراه با شفاف سازی صورت گرفته است.»

مراد ایشان از «نفوذی‌ها» مشخص نیست. آیا منظور نفوذی‌های سیاسی است یا اقتصادی؟ وقتی موضوع تا این اندازه سئوال برانگیز است نشان می‌دهد که برخلاف ادعای ایشان «شفاف‌سازی» صورت نگرفته است.

تاکنون تنها بازداشت دو نفر اعلام شده است. اول اکبر طبری‌پور معاون مالی حوزه ریاست قوه قضائیه بود که ابتدای امسال بازداشت شد. نفر دوم نیز خبر بازداشتش روز گذشته از سوی رسانه‌هایی چون تسنیم منتشر شد که نامش را بیژن قاسم‌زاده بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه اعلام کردند.

دستگیری نفر اول به خاطر مسائل مالی بود. اما آیا دستگیری قاسم‌زاده، به بحث نفوذ خارج از نظام می‌تواند مرتب باشد؟ این سئوال از آنجا بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که دقت کنیم این بازپرس شخصا و به تنهایی سال گذشته تلگرام را در ایران فیلتر کرد و موجب شد تا در آستانه خروج ترامپ از برجام کانال‌های تلگرامی جریان اصولگرا در یک حرکت دسته جمعی و خودجوش ناچار شوند از تلگرام به اپلیکیشن‌های داخلی کوچ کنند.

کوچ ناکامی که تنها ظرف چند ماه تبعات غلط بودن تصمیمشان روشن شود و هر کدام یک به یک ناچار شدند با توجیهات غیرقابل قبول به تلگرام باز گردند. بعدها کاربران ارزشی در نوشته‌ها و تحلیل های خود اعتراف کردند که این کار اشتباه بود.

مضافا اینکه تصمیم قطع تلگرام سبب شد تا فعالان مجازی به سمت شبکه‌های فیلتر شده‌ای مانند توئیتر بروند و فضای جریان سازی افکار عمومی به طور کامل از دست آنها که می‌خواستند فضا را مدیریت کنند خارج شود.

بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه علی القاعده نباید با پرونده‌های مالی درگیری داشته باشد و حوزه تصمیم‌گیری و دایره تصمیماتش (که خاطره‌های افراد نشان می‌دهد تا چه حد خودسرانه بوده) کاملا به حوزه سیاسی و رسانه‌ای مرتبط می شد.

با این تفاسیر آیا پرونده قاسم‌زاده چیزی فراتر از حد تصور همگانی خواهد بود؟ آیا تصمیم او برای بستن تلگرام و ایجاد احساس نارضایتی عمیق مردم در آستانه خروج ترامپ از برجام تحت تاثیر کانون خاصی صورت گرفته بود؟

افراد دستگیر شده از سوی چه کسانی اجیر شده بودند تا در دستگاه قضایی «نفوذ کنند»؟ شفاف سازی اصلی اینجا باید صورت بگیرد تا مشخص شد چه کانون‌ها (یا احیانا کشورها) اقدام به فرستادن نفوذی تا رده‌های بالای دستگاه قضایی کرده بودند؟




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024