جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.10.2019, 22:42

دور تازه تلاش‌های فرانسه برای مذاکره ایران و آمریکا

ژان ایو لو دریان، وزیرخارجه فرانسه، می‌گوید طرح کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس همچنان روی میز است.

وی روز چهارشنبه (۱۰ مهر) گفت قبل از اینکه ايران بخش دیگری از تعهدات هسته‌ای‌اش را نقض کند، ایران و آمریکا برای گفت‌وگو با هدف کاهش تنش در منطقه کمی بیشتر از یک ماه فرصت دارند.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تماس تلفنی دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش، را رد کرده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، مبتکر این تماس بوده است. دولت فرانسه در ماه‌های اخیر اقدامات دیپلماتیک برای کاهش تنش بین تهران و واشنگتن را افزایش داده است.

وزیر خارجه فرانسه در جلسه پارلمان این کشور گفت: “به نظر ما این طرح‌ها که تاکنون به موفقیت نرسیده‌اند هنوز روی میز هستند”.

او از واشینگتن و تهران خواست قبل از ششم نوامبر اقدام کنند. این روز تاریخی است که ایران برای توقف بخش دیگری از تعهداتش به برجام اعلام کرده است.

ایران در ماه‌های اخیر در واکنش به تشدید تحریم‌های آمریکا علیه تهران میزان تولید و غنی‌سازی اورانیوم را از حد نصاب تعیین‌شده در برجام افزایش داده است.

ژان ایو لو دریان در بخش دیگری از سخنانش گفت: “اکنون بهره‌برداری از فرصت کوتاهی که باقی مانده است، به واشنگتن و تهران بستگی دارد؛ چون ایران اعلام کرده که در اوایل ماه نوامبر اجرای بخش دیگری از تعهداتش در قبال برجام را متوقف خواهد کرد و چنین اقدامی خطر افزایش تنش را بیشتر خواهد کرد”.

حسن روحانی روز چهارشنبه گفت که ایران هنوز هم آماده است با واشنگتن گفت‌وگوهای “ثمربخشی” انجام دهد. او دونالد ترامپ را متهم کرد که از تماس تلفنی در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد بعنوان یک فریب استفاده کرده و افزود رییس‌جمهوری آمریکا چند ساعت قبل از آن، صراحتا تشدید تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد.

روحانی در گذشته بارها تاکید کرده بود که شرط مذاکره با آمریکا لغو تحریم‌های واشینگتن علیه ایران است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024