جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Fri, 13.09.2019, 19:20

نگرانی کشورهای اروپایی از کاهش تعهدات برجامی ایران

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه مشترک با وزیران امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد.

در این بیانیه همچنین به تایید راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات اتمی نطنز از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده است.

در ادامه این بیانیه مشترک ضمن ابراز نگرانی از احتمال فروپاشی روند برجام پس از تحریم‌هایی که آمریکا از ماه مه ۲۰۱۸ اعمال کرد و تصمیم ایران در کاهش مرحله‌ای تعهدات خود بر اهمیت مذاکره برای احیای آن تاکید شد. کشورهای اروپایی همچنین از ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمامی موضوعات مربوطه همکاری کند.

گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز ۸ مه ۲۰۱۸ خروج آمریکا از برجام را اعلام و در ۷ آگوست نیز نخستین بسته تحریمی شامل دسترسی به دلار، فروش اوراق قرضه دولتی، تجارت با معادن ارزشمند مانند طلا و فلزات نظیر فولاد، آلومینیوم و زغال، واردات هواپیمای مسافربری و قطعات آن را علیه ایران اجرا کرد. ایران همزمان با سالگرد این تصمیم آمریکا تعهدات برجامی خود را با عنوان گام اول کاهش داد.

ایران همچنین به اروپا ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود در برجام را عملی کند و پس از ۶۰ روز ایران گام دوم خود را اجرایی کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹ با اشاره به کاهش سه مرحله ای تعهدات کشورش در رابطه با توافق هسته ای، تصریح کرد: اگر ضرورت داشته باشد در آینده باز هم گام‌های دیگر را برخواهیم داشت. گام سوم کاهش تعهدات برجامی مهم‌ترین گام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و قابل مقایسه با دو گام قبلی نیست و اگر ضرورت داشته باشد در آینده باز هم گام‌های دیگر را برخواهیم داشت.

جزییات گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی اعلام شد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ۷ سپتامبر جاری، طی یک نشست خبری جزییات اقدامات تهران در کاهش تعهدات برجامی را تشریح و اعلام کرد گازدهی ماشین‌های آی‌آر6 آغاز شده است.

وی تاکید کرد: به جز مسائل طرح شده در گام های قبل، موضوعات دیگر مثل پرونده فردو، میزان ذخایر و نظارت، دسترسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی و شفاف سازی است. در مورد آخر بنا نداریم که تغییری ایجاد کنیم. بنابراین تا امروز از ۷ موضوع باقی مانده دیگر ما ۴ و نیم مورد را کنار گذاشتیم. آن نیم مورد هم برای این است که سطح غنی سازی را کنار گذاشته ایم اما ظرفیتش به تعداد سانتریوفوژ ها بر می گردد و موضوعات باقی مانده بسیار مختصر هستند.

کمالوندی در پایان تاکید کرد: اروپا تصمیم خود را هرچه زودتر بگیرد چرا که برگشتن ایران به تعهداتش زمان بر است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024