جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.09.2019, 12:02

دیدار ترامپ با روحانی، عامل برکناری بولتون بود؟

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد:

دونالد ترامپ درباره کاستن از تحریم‌ها علیه ایران در جهت ایجاد فضای مناسب برای دیدار با حسن روحانی، در اواخر ماه جاری میلادی با ذاعضای کابینه رایزنی کرده بود که واکنش شدید جان بولتون را به دنبال داشت و چند ساعت بعد برکنار شد.

ترامپ روز دوشنبه در دیدار با اعضای کابینه‌اش در اتاق بیضی این ایده را مطرح کرد که با استقبال استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری، برای مذاکره مجدد با ایران همراه شد.

کاخ‌سفید مشغول آماده‌سازی برای دیدار میان ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ‌است. با این حال، مشخص نیست که آیا ایران با این دیدار موافقت می‌کند یا نه.

دو نفر از این منابع عنوان کردند که یکی از سناریوهای ترامپ دیدار مشترک با روحانی و امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، بود. دیگر منابع عنوان کردند که هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه آمریکا به‌راستی برنامه‌ای در این جهت داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

انعطاف ترامپ، تماس روحانی با مکرون

دونالد ترامپ احتمال کاهش تحریم ایران برای ملاقات با روحانی را رد نکرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این پرسش که “آیا ممکن است برای ملاقات با حسن روحانی، از تحریم ایران بکاهد؟”، گفت: “ببینیم چه اتفاقی می‌افتد”.

گفتنی است، در پی استعفای جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که به داشتن مواضع ضد ایرانی شهره بود، این گمانه مطرح شد که واشنگتن در سیاست‌خارجی خود در قبال برخی کشورها از جمله ایران، تغییراتی ایجاد کند.

همزمان با این تحولات، امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، بار دیگر در تماس تلفنی با حسن روحانی، همتای ایرانی خود، وی را در جریان آخرین تلاش‌های خود برای حفظ برجام و کاهش تنش میان ایران و آمریکا قرار داد.

روحانی در این گفت‌وگو، بار دیگر تسهیل تحریم‌ها را شرط هرگونه مذاکره با آمریکا اعلام کرد. موضوعی که ترامپ با آن مخالفت نکرده؛ و ظاهرا مخالفت جان بولتون با آن، عامل برکناری وی از ریاست شورای امنیت‌ملی کاخ‌سفید و اخراج از کاخ‌سفید بوده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024