پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.08.2019, 15:33

حضور اسرائیل در خلیج فارس؛ تحریک نظامی ایران؟ / احمد زیدآبادی

احتمال مشارکت اسرائیل در ائتلاف نظامی آمریکا و متحدانش درخلیج فارس، با واکنش شدید ایران روبرو شد.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران حضور اسرائیل در این ائتلاف را «تهدیدی آشکار» علیه ایران دانست و تأکید کرد که «مقابله با تهدید حضور صهیونیست‌ها در خلیج فارس حق ایران است».

آمریکا و برخی از شرکای غربی‌اش در حال تشکیل ائتلافی نظامی به منظور «تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس» هستند و ایزرائیل کاتز وزیرخارجۀ اسرائیل نیز اعلام کرده است که کشورش در این ائتلاف مشارکت خواهد داشت.

کاتز البته در نحوۀ حضور اسرائیل در ائتلاف تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس، توضیح روشنی نداده است اما به نظر می‌رسد که منظور او بیشتر پشتیبانی اطلاعاتی اسرائیل از عملیات ناوگان جنگی اعضای ائتلاف باشد.

آمریکا در دو ائتلافی که در سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۳ علیه دولت صدام حسین رئیس جمهور عراق تشکیل داد، اسرائیل را از هرگونه نزدیک شدن به ائتلاف برحذر داشت. در آن سال‌ها حضور اسرائیل در ائتلاف علیه یک کشور عربی، بین دولت‌ها و توده‌های عرب و مسلمان به قدری حساسیت‌زا بود که دولت‌های بوش پدر و پسر، کمک اسرائیل را بیشتر مایۀ دردسر و گرفتاری خود می‌دانستند و قاطعانه آن را از دخالت در ماجرا منع می‌کردند.

اکنون اما در برخی جوامع عربی و اسلامی، از حضور و شراکت اسرائیل در ائتلاف‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی، تا اندازه‌ای حسیاست‌زدایی شده است، گرچه  میزان حساسیت به حد صفر نرسیده است.

در این میان، یک از اهداف عمدۀ سیاست دولت ترامپ در خاورمیانه «عادی سازی کامل وضعیت اسرائیل» در منطقه حتی قبل از هرگونه توافقی در بارۀ مسئلۀ فلسطین است. در واقع همین سیاست، ایزرائیل کاتز را برانگیخته است تا بدون پرده‌پوشی از مشارکت اسرائیل در ائتلاف آمریکا و متحدانش برای حضور نظامی در خلیج فارس سخن به میان آورد.

با این حال، برای آمریکا و تمام متحدانش روشن است که هیچ موضوعی در خاورمیانه به اندازۀ حضور اسرائیل در خلیج فارس برای ایران تحریک‌آمیز نیست. حال مسئله این است که آیا کاتز در هماهنگی با مقام‌های آمریکایی عمداً بحث مشارکت اسرائیل در ائتلاف را وسط کشیده است تا ایران را تا سرحد ممکن، عصبانی و تحریک کند و یا اینکه او بدون اطلاع آمریکایی‌ها، صرفاً علایق دولت خود را به زبان آورده است.

البته واضح است که در صورت تشکیل هر نوع ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در خلیج فارس، اسرائیل یکی از منابع عمدۀ اطلاعاتی آنها خواهد بود، همانطور که در دو جنگ قبلی علیه صدام حسین نیز به رغم منع دخالت آنها، به صورتی پنهان این نقش را بازی کرد.

با این حساب، موضوع حضور اسرائیل در ائتلافِ تحت رهبری آمریکا عملاً به پنهان یا آشکار بودن نقش آن تقلیل می‌یابد. چنانچه آمریکا بار دیگر اسرائیل را از ورود علنی به ائتلاف باز دارد و تنها به کمک‌های اطلاعاتی پشت پردۀ آن بسنده کند، نشانۀ عدم تمایل آمریکا به تحریک فوری ایران است؛ اما اگر این همکاری صورت آشکار و علنی به خود گیرد، در آن صورت ظاهراً سیاست تحریک نظامی ایران بر کاخ سفید مسلط شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024