پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 16.07.2019, 11:04

منتقدان جنتی رفتند و دوستانش رسیدند

روزآروز

سه‌نکته درباره انتخاب حقوق‌دانان تازه شورای نگهبان با رای نمایندگان مجلس

۱. محمد دهقان با ۲۳۰، هادی طحان‌نظیف با ۱۵۶ و محمدحسن صادقی‌مقدم با ۱۸۱رای از سوی نمایندگان مجلس به‌عنوان حقوق‌دانان جدیدشورای‌نگهبان برگزیده‌شدند  و جای نجات‌الله ابراهیمیان، سام سوادکوهی و محسن اسماعیلی را گرفته‌اند.

جز این سه‌تن علی غلامی و عبدالحمید مرتضوی هم برای برای این پست از سوی رئيس‌قوه‌قضا پیش‌نهاد شده‌بودند که غلامی پیش از رای‌گیری نمایندگان از نامزدی کناره گرفت.

محمد دهقان، نماینده اصول‌‌گرای چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس کنونی است و حالا باید از نمایندگی شهرش کناره بگیرد. این نخستین‌بار است که یک نماینده مجلس، کرسی نمایندگی را وامی‌گذارد تا به سمت حقوق‌دانی شورای نگهبان برسد.

۲. حالا در شورای نگهبان، ترکیب حقوق‌دانان چنین است: عباسعلی کدخدایی، فضل‌الله موسوی، سیامک ره‌پیک، محمد دهقان، هادی طحان نظیف و حسن صادقی‌مقدم.

این جمع در تشخیص «تعارض» مصوبه‌های مجلس با قانون‌اساسی، تصمیم‌گیری درباره صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس و نامزدهای ریاست‌جمهوری و نیز تفسیر قانون‌اساسی هم‌چون فقیهان شورای حق رای دارند.

۳.  سام سوادکوهی، اخیرا گفته‌بود چون احمد جنتی، دبیر شورا، با حقوق‌دانانی که از شورای‌نگهبان می‌روند، اختلاف داشته، آن‌ها را دوباره معرفی نکرده.

نجات‌الله ابراهیمیان هم پارسال زمستان یک‌بار از سمت‌اش کناره گرفت ولی احمد جنتی این کناره‌گیری را نپذیرفت و در گفت‌وگویی گفت با احمد جنتی «اختلاف سلیقه جدی» دارد.

محسن اسماعیلی هم که با فهرست میانه‌روها، در رقابت با فهرستی که احمد جنتی سرلیست آن بود، در سال ۱۳۹۴ از تهران به مجلس خبرگان رهبری رسید، در سال ۱۳۹۳، گفته‌بود: «برخی اعضای شورای نگهبان، شورا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ موضع‌گیری‌های خاصی نسبت‌به برخی نامزدها  داشتند، بنابراین در انتخابات تا حدی قانون را زیر پا گذاشتند.»

۴.  از میان حقوق‌دانان تازه محمد دهقان که به سبب مواضع سیاسی‌اش، نزدیکی فکری و جناحی زیادی با احمد جنتی دارد. محمدحسن صادقی مقدم هم از سال ۱۳۹۲،  مشاور عالی حقوقی و سیاسی احمد جنتی در شورای نگهبان و عضو هیات نظارت شورای نگهبان نیز بوده، این حقوق‌دان، احمد جنتی را «ابوذر انقلاب» می‌داند و گفته روز خوب زندگی‌اش، روزی است که با جنتی در شورای نگهبان محشور شود.

هادی طحان نظیف نیز ۱۰سال دبیر جلسات شورای نگهبان بوده.  حالا در سالی‌که انتخابات مجلس برگزار می‌شود، حقوق‌دانانی که با فقیهان اصول‌گرا هم‌گام باشند، احتمالا کار را برای تایید صلاحیت بسیاری میانه‌روها و اصلاح‌طلبان دشوارتر می‌کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024