پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.07.2019, 14:06

گسترش دامنه نفوذ پوتین با فروش سلاح در خاورمیانه

امتداد: ایران، سوریه، عربستان و حالا هم ترکیه، مقصد سامانه های دفاع موشکی روسیه هستند. اگر در ایران سامانه‌های اس-۳۰۰ بعد از سال‌ها به ایران تحویل داده شد، روسیه سامانه دفاعی قوی تر یعنی اس-۴۰۰ را به عربستان و ترکیه فروخت. فروش این سامانه به ترکیه از همان ابتدا با مخالفت آمریکا روبه رو بود. ترکیه متحد و هم پیمان آمریکا در ناتوست. سال‌ها قبل زمانی که بحث تهدید موشکی اتحادیه اروپا و خود سوریه مطرح شد، پس از آغاز جنگ در سوریه آمریکا سامانه پاتریوت خود را در پایگاه اینجرلینک ترکیه مستقر کرد.

اما این بار ترکیه قصد کرده تا از رقیب آمریکا و مهمتر از آن رقیب پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) سلاح خریداری کند. سامانه موشک‌های اس-۴۰۰ مشتمل است بر یک رادار پیشرفته برای رهگیری هواپیماها و سایر اهداف. با وجود همه مخالفت‌های آمریکا این سامانه به ترکیه وارد شد. دلیل مخالفت آمریکا ورود سلاح روسی به خاک یکی از کشورهای عضو ناتو اعلام شده بود.

اما این مساله تنها در حد فروش یک سلاح نیست. پوتین از طریق فروش این سامانه‌ها در حال گشترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه است. چرا که این تنها فناوری این سلاح‌ها نیز به درون این کشورها وارد می‌شود، بلکه مهندسان روسی نیز به همراه آنها وارد خاک ترکیه شده و برای راه اندازی آن دسترسی به اطلاعاتی خواهند داشت که از نظر آمریکا یک تهدید محسوب می‌شود.

«پنتاگون» معتقد است روسیه با فروش این تجهیزات نظامی به ترکیه در واقع می‌خواهد در ناتو شکاف ایجاد کند.

«یان لاسر» مدیر صندوق مارشال آلمان در بروکسل که اظهاراتش را نیویورک تایمز منتشر کرده معتقد است که «این مسئله انشعابات سیاسی ایجاد خواهد کرد و این موضوع فوق العاده حائز اهمیت است. اکنون که ترکیه این تجهیزات نظامی را از روسیه تحویل گرفته است بسیاری در این عقیده خود راسخ شده‌اند که ترکیه جایگزین غیرغربی را برگزیده و به گزینه های غیرغربی حرکت می‌کند.»

لاسر ادامه می‌دهد: «این مسئله همه را بشدت نگران و یک احساس بدی درون ناتو ایجاد کرده است. این اقدام ترکیه به وضوح احساسات نسبت به ترکیه را درون ائتلاف ناتو مسموم‌تر از قبل خواهد کرد.»

ترامپ در واکنش به این اقدام ترکیه آن را یک “افتضاح” خوانده و گفته است: «محترمانه بگویم. این واقعاً تقصیر اردوغان نیست.»

کارلوتا گال در آخرین شماره نشریه نیویورک تایمز در تحلیل این موضوع می نویسد: این گرایش ترکیه به سمت روسیه، فوق العاده پوتین را خوشحال کرده است. در واقع نزدیکی آنکارا به مسکو از زمان جنگ سوریه کلید خورد. در بحران سوریه، کرملین از دولت بشار اسد حمایت کرد و ترکیه از گروه‌های شورشی. دو کشور هنوز هم در سوریه نقش آفرینند و هریک از جناح‌های معارض هم پشتیبانی می‌کنند. اما این دو هیچگاه مستقیماً باهم درگیر نشده‌اند و حتی از نزدیک با هم در گفت وگوهای صلح به رهبری روسیه-ترکیه-ایران همکاری داشته‌اند.»

نگرانی آمریکایی‌ها این است که پایگاه هوایی ‌اینجرلیک پست مهم نیروهای آمریکایی در منطقه است. چندین سلاح آهسته‌ای تاکتیکی آمریکا در این پایگاه نگهداری می‌شود. البته این موضوع سری است و آمریکا هیچگاه علنی بدان اشاره نکرده است.

فرانتس کلینتسویچ سناتور روس به خبرگزاری اینترفاکس گفته است: «اس- ۴۰۰ حاکمیت ملی ترکیه را تضمین می‌کند. جای تعجب ندارد که آمریکا از این بابت عصبانی است»

براساس قانونی که سال ۲۰۱۷در امریکا مصوب شده است، آمریکا باید کشورهایی که با صنعت دفاعی روسیه تعامل قابل توجهی داشته باشد؛ تحریم کند. مشخص نیست آیا ترامپ در مورد اردوغان و ترکیه دست به چنین اقدامی خواهد زد یا نه. درصورتی که ترامپ به این امر اقدام کند، می تواند بار دیگر یک اتحاد استراتژیک تحریمی میان ایران، روسیه و ترکیه برقرار شود.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024