شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.07.2019, 12:55

«دیروز در دادگاه محمدعلی نجفی، چه چیزهایی را ندیدیم؟»

پنج‌نکته از روایت مرجان لقايی روزنامه‌نگار  در توییتر

۱. محمدعلی نجفی دیروز در همان تالار دادگاه کیفری یک محاکمه شد که به خاطر دادگاه متهمان انتخابات سال ۱۳۸۸ معروف شد؛  یکی از تمیزترین و شیک‌ترین تالارهای دادگاه است که همه آن‌چه را دادگاه باید داشته‌باشد، دارد.محمدی کشکولی، عباسی و ترابی سه قاضی رسیدگی‌کننده بودند.

شمار شرکت‌کننده‌ها زیاد بود و تلاش می‌شد جلوی رویارویی خبرنگاران با دوطرف پرونده را بگیرند. چون به دادسرا درباره برخوردش با متهم انتقاد زیادی شده.

«وقتی پشت در ایستاده بودیم تا کارت‌های خبرنگاری را بدهیم و وارد شویم یک دیوار از سربازان درست شد. نجفی قد متوسطی دارد از پشت دیوار رد شد و کسی او را ندید.

من دقیقا جلوی در بودم. صدایی گفت: «دخترم اجازه بده رد بشم.» برگشتم و  نجفی را دیدم. بهت‌زده شدم. زیرکانه عبور کرد بی‌سروصدا.»

۲. نکته مهم، حرف‌های رئیس دادگاه بود که تلویحا از عمل‌کرد صدا و سیما و شیوه پوشش خبر انتقادکرد.

محمدی کشکولی صراحتا گفت خبرنگار بازپرس نیست و نباید متهم را در اتاق بازپرس قرارداد تا خبرنگار مثل یک بازپرس از متهم سوال کند.

او از دخالت برخی دستگاه‌ها انتقاد کرد و گفت تلاش شده در مرحله دادگاه همه‌چیز عادلانه باشد. به ایرادهای  وکیل‌ها هم با حضور خودشان رسیدگی شد.

۳. نکته مهم دیگر که درخبرها نیامده حرف‌های شهریاری، نماینده دادستان، بود که در کیفرخواست از برخورد سیاسی با نجفی انتقاد تندی کرد.

نماینده دادستان گفت: «محمدعلی نجفی پیش‌ازاین‌که چهره شناخته‌شده سیاسی باشد یک نخبه است و فردی باهوش، تحصیل‌کرده و باوقار»؛ کارنامه مدیریتی نجفی را هم گفت.

نماینده دادستان گفت نجفی، همیشه لبخند دارد. هرچند از این لبخند انتقاد شد اما این شخصیت «دکتر نجفی» است.

او افزود: «بنابراین بهتر است جناح‌های سیاسی توپ را به زمین هم پرت نکنند و ازپرستو و فاسدبودن مقتول و متهم صحبت نکنند.

قتل ممکن است به دست «هرانسانی... هرانسانی(دوبار تاکید کرد)» رخ دهد. انسان‌ها در شرایطی کارهای ناگهانی می‌کنند.»

۴. نکته دیگر که دیده‌نشده دعوت کیفرخواست به مصالحه بود. نماینده دادستان چندبار تاکید کرد که دوطرف پرونده را به مصالحه دعوت می‌کند و فکر می‌کند این بهترین راه برای پایان این پرونده است.

۵. از دادستان تا قاضی‌ها و وکیلان همه نجفی را «دکترنجفی» خطاب می‌کردند.. و حتی برادر میترا که در گفت‌وگوها حرف‌های تندی علیه نجفی می‌گوید با احترام با او برخورد می‌کرد و توسط وکیلان‌اش درخواست کرد که با نجفی گفت‌وگو کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024