جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 09.07.2019, 21:31

واکنش تند وزیر خارجه انگلیس به اظهارات ترامپ

ایرنا – هم زمان با بالا گرفتن جدال لفظی میان مقام های لندن و واشنگتن، جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس سخنان دونالد ترامپ علیه نخست وزیر انگلیس را شرم آور خواند.

جرمی هانت با انتشار پیامی در توئیتر گفت: دونالد ترامپ صریح صحبت می‌کند پس من هم اعلام می‌کنم: اظهارات او درباره نخست وزیر و کشور من شرم آور و اشتباه است.

وی افزود: دیپلمات های آمریکایی نظرات محرمانه خود را با مایک پمپئو در میان گذاشته و دیپلمات های انگلیسی هم همینطور.

وزیر خارجه انگلیس خطاب به ترامپ افزود، شما رابطه تاریخی انگلیس و آمریکا را فوق العاده توصیف می کنید و من در این رابطه هم عقیده هستم. اما دو متحد بایستی به یکدیگر احترام بگذارند، چنانچه ترزا می همواره چنین رفتاری را با شما داشته است.

هانت تصریح کرد که سفرا از سوی دولت تعیین می شوند و اگر نخست وزیر شود، کیم داراک سفیر انگلیس در واشنگتن می ماند.

رئیس جمهوری آمریکا دیروز با انتشار پیامی در توییتر از «ترزا می» به شدت انتقاد و از پایان دوره نخست‌وزیری‌اش ابراز خوشحالی کرد.

حمله لفظی ترامپ به «می» پس از آن آغاز شد که نشریه «ساندی میل» گزارش داد: «کیم داراک» سفیر انگلیس در واشنگتن در گزارش محرمانه‌ای به وزارت خارجه این کشورش ترامپ را فردی بی عرضه و بی کفایت توصیف کرده که ریاست جمهوری وی ممکن است به سقوط بیانجامد.

همچنین در یادداشتی که در ۲۲ ژوئن توسط «داراک» ارسال شده بود، آمده است که سیاست آمریکا در قبال ایران «نامنسجم، مغشوش و بی‌نظم» است و می‌افزاید که این دولتی پرشکاف است.

ترامپ در واکنش به انتشار این خبر نخست وزیر و سفیر انگلیس را آماج حمله توئیتری قرار داد. وی در توئیتی درباره ترزا می نوشت: من بسیار منتقد نحوه مدیریت برگزیت از سوی انگلیس و نخست وزیر ترزا می بوده‌ام. او و نمایندگانش چه وضع به‌هم‌ریخته‌ای ایجاد کرده‌اند. به او گفتم که این کار چگونه باید انجام شود اما او تصمیم گرفت راه دیگری را برود.

ترامپ در مورد داراک نیز گفت: من سفیر را نمی‌شناسم اما در آمریکا محبوب نیست و درباره او نظرات خوبی وجود ندارد. ما دیگر با او کاری نداریم. خبر خوب برای انگلیس شگفت‌انگیز آن است که به زودی نخست وزیر جدیدی خواهد داشت. از سفر رسمی با شکوهم به انگلیس در ماه گذشته کاملاً لذت بردم و بیشتر از همه تحت تأثیر ملکه قرار گرفتم.

«الن دانکن» معاون وزیر خارجه انگلیس دیروز در نشست اضطراری مجلس عوام درباره افشای مکاتبات محرمانه سفیر انگلیس در آمریکا گفت: آنچه او گزارش کرده در بالاترین سطح کیفیت بوده که ما از دیپلمات‌های خود در شبکه دیپلماتیک انتظار داریم.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024