جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.06.2019, 11:04

مباحثه مصطفی تاج‌زاده و صادق زیباکلام

در هر کشور مادام که انتخابات معنا دارد، مردم دست به انقلاب نمی‌زنند، چون می‌توانند تغییرات مورد نظر خود را از طریق صندوق رای ایجاد کنند.

دموکراسی بدون انتخابات دروغ است. تقلیل دموکراسی به انتخابات نیز فریب است. دموکراسی بسی فراتر از انتخابات اما برپایه انتخابات است.

امروز به‌دلیل خطراتی که جامعه را تهدید می‌کند، اگر بخواهیم نظم و ثبات سیاسی را حفظ کنیم تا ایران و ایرانی گرفتار مشکلات عدیده داخلی و خارجی نشوند، تنها راه برگزاری انتخابات آزاد است.

از زمان انتشار جزوه «پدر مادر ما بازهم متهمیم» تا امروز، انتقادهای زیادی را متوجه خودمان کرده‌ام. بنابراین جزو کسانی نیستم که معتقدند اصلاح‌طلبان اشتباهات مهمی نکرده‌اند. اگرچه معتقدم در قیاس با رقبای‌شان، خطای کمتر و خدمات بیشتری داشته‌اند.

ما حق نداریم به نام آزادی و برای نیل به آن به دریوزگی بیگانه برویم و به خارجی‌ها دل ببندیم. هیچ دولت بیگانه‌ای نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند و دموکراسی، رفاه و امنیت برای ایران و ایرانی بیاورد.

از سوی دیگر نباید اجازه دهیم مقابله با توسعه‌طلبی بیگانه بهانه و دلیل استقرار استبدادورزی در جامعه شود.

باید راه برای حضور انتخاباتی هر شهروند ایرانی که به عزت ایران و سربلندی ایرانیان می‌اندیشد، باز شود. 

صلاحیت هر نامزد ملتزم به این سه مساله باید تایید شود.
- اول معتقد باشد سرنوشت ایران باید توسط خود ایرانیان تعیین شود نه توسط واشنگتن و لندن، یا پکن و مسکو.
- دوم مدافع یکپارچگی ایران و مخالف هر نوع واگرایی و تجزیه‌طلبی باشد.
- سوم به حاکمیت قانون تن دهد و خشونت را نفی کند.

اگر هم اکنون اعلام شود در انتخابات امسال صلاحیت هر نامزدی که به این سه اصل پایبند باشد، تایید می‌شود، انتخابات حتی در همین شهر تهران نیز با شکوه برگزار خواهد شد.

آقای روحانی باید خیلی صریح و صمیمی به رهبر اعلام کند اگر FATF رد شود، نمی‌توانم رئیس‌جمهور بمانم و کشور را اداره کنم. نیاز نیست تلخی کند. بگوید با این وضعیت، قادر به اداره کشور نیستم. کسی باید بیاید که بدون برجام و FATF ایران را بتواند اداره کند و مسئولیت خروج از توافق هسته‌ای و... را بپذیرد.

هر نیروی سیاسی دارای هویت، باید خط‌ قرمز داشته باشد. اگر فرد یا گروهی بگوید خط قرمز ندارد، بی‌هویت است. امکان ندارد یک نیروی سیاسی دارای هویت، بدون خط قرمز باشد.

در مسائل کلان باید خط قرمز تعریف‌شده داشت. اما بخشی از اصلاح‌طلبان به چنین امری اعتقاد ندارند. حساب بدنه اصلاحات جداست.

چنانچه انتخابات آزاد باشد، دیگر انتخاب مردم به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان محدود نمی‌شود. چهره‌های جدیدی می‌توانند قشرهای مختلف مردم را نمایندگی کنند و رای آنها را بگیرند.

یک‌دست شدن حکومت ام‌الفساد است. فساد اقتصادی، بله‌قربان‌‌گوپروری و بی‌کفایتی در اداره کشور، فرزند نامشروع تک‌صدایی است.

از روحانی باید حمایت کرد البته نه به قیمت از دست دادن هویت‌مان. کار سخت همین است که ضمن تلاش برای دفاع از دولت فعلی به منظور جلوگیری از یک‌دست شدن فضا، هویت خود را حفظ کنیم.

تا زمانی که ترامپ و تحریم‌ها هست، آنچه از همه موثرتر می‌تواند ایران را نجات دهد، نمایش وحدت ملی در انتخابات است. ما برای بقای ایران نیاز به جلب مشارکت همه ایرانیان داریم.

امروز دفاع از آزادی انتخابات دفاع از امنیت ملی است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024