جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.06.2019, 9:55

نزار زاكا آزاد شد، تشکر کاخ سفید از ایران

چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
نزار زاکا شهروند لبنانی زندانی در ایران پس از دریافت آزادی مشروط، ایران را ترک کرد.
این شهروند لبنانی دارای اقامت آمریکا پس از نزدیک به چهار سال حبس دیروز همراه رییس سازمان امنیت عمومی لبنان که برای آزادی او به تهران آمده بود ایران را ترک کرد. صبح دیروز هم سخنگوی قوه قضاییه کشورمان اعلام کرد که دادگاه با آزادی مشروط او موافقت کرده است. گفتنی است زاکا همراه با سرلشکر عباس ابراهیم، فرستاده ویژه رییس‌جمهور لبنان، از تهران به سوی لبنان پرواز کرده است.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه کشورمان پیش از این تایید کرده بود که زاکا آزادی مشروط گرفته. اسماعیلی گفت: غیر از خود نزار زاکا، میشل عون رییس‌جمهور و حزب‌الله لبنان خواستار آزادی مشروط او شده بودند. به گفته سخنگوی قوه قضاییه، این تقاضا از طریق شورای عالی امنیت ملی بررسی و موضوع به دادگاه ارجاع شد. اسماعیلی گفته که حزب‌الله لبنان اجابت درخواست آزادی مشروط نزار زاکا را به مصلحت می‌دانست.
او اضافه کرد: این تقاضا را در چارچوب قانون بررسی کردیم، تقاضای رییس‌جمهور را از سیکل شورای عالی امنیت ملی و همچنین دوستان حزب‌الله لبنان بررسی کردیم. برابر قانون کسانی که تا ۱۰ سال حبس داشته باشند اگر حداقل یک‌سوم دوران مجازات را سپری کنند و در دوران مجازات از خود حسن رفتار نشان دهند و دادگاه هم تایید کند می‌توانند حکم آزادی مشروط صادر کنند. دادگاه مربوطه با آزادی مشروط نزار زاکا موافقت کرد و تحویل مقامات لبنان خواهد شد.
توئیتر پلیس عمومی لبنان تصویری از نزار زاکا شهروند لبنانی و ژنرال عباس ابراهیم رییس پلیس عمومی لبنان در داخل هواپیما و در راه بیروت منتشر کرد. براساس این توئیت قرار است پس از رسیدن به لبنان به دیدار میشل عون رییس‌جمهور لبنان برود. یک روز پیش از این سرلشکر عباس ابراهیم، فرستاده ویژه رییس‌جمهور لبنان با زاکا در تهران دیدار کرده بود. ابراهیم مدیر اداره کل امنیت عمومی لبنان است و گفته شده که ماموریت او بازگرداندن زاکا از تهران است.
زاکا در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شد و در سال ۲۰۱۶ به ۱۰ سال زندان و پرداخت غرامت ۲/۴ میلیون دلاری محکوم شد. خبر بازداشت این شهروند لبنانی روز ۱۲ آبان ۹۴ منتشر شد. این کارشناس فناوری اطلاعات روز ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ از سوی معاونت امور زنان ریاست‌ جمهوری برای شرکت در «همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به تهران آمده بود، اما سه روز بعد در حالی که قصد ترک تهران را داشت، ناپدید شد و ۴۵ روز بعد خبر بازداشتش تایید شد.
سخنگوی قوه قضاییه دیروز درباره مباحث مربوط به آزاد نزار زاکا گفت: تقاضایی در این مورد برای ما واصل شده و اعلام کردند هم خود محکوم تقاضای آزادی داشته و هم رییس‌جمهور لبنان مکاتبه‌ای را انجام داده و تقاضای مساعدت درباره این شهروند لبنانی را داشته است.
محمدجواد ظریف چهارم اردیبهشت در یک سخنرانی در نیویورک گفته بود ایران شش ماه پیش آمادگی خود را برای مبادله زندانیان به آمریکا اعلام کرده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است. به گزارش رویترز، پس از انتشار سخنان ظریف، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخی مکتوب به رسانه‌های این کشور گفته بود که ایالات متحده راه‌ حل بشردوستانه آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران را بارها تکرار کرده است. او تاکید کرده بود که جمهوری اسلامی می‌تواند جدی بودن خود در مسائل کنسولی را ابتدا با آزادی فوری زندانیان بی‌گناه آمریکایی نشان دهد.
در پاسخ مکتوب این مقام وزارت خارجه آمریکا به نام ژیو وانگ، رابرت لوینسون، سیامک نمازی و نزار زاکا اشاره شده بود.
همزمان با اجرایی شدن برجام در ۲۶ دی‌ماه ۹۴، جیسون رضاییان خبرنگار نشریه واشنگتن‌پست، امیر حکمتی تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار از زندان‌ در ایران آزاد شدند و در قبال آزادی این زندانیان دولت آمریکا با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور موافقت کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024