پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 14.05.2019, 6:36

برایان هوک: رژیم ایران چهل سال است که خشونت صادر می‌کند

صدای آمریکا
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که همراه وزیر خارجه آمریکا در بروکسل به سر می برد، دوشنبه شب در جمع خبرنگاران به جزئیاتی درباره ملاقات مایک پمپئو و همتایان اروپایی اشاره کرد.

آقای هوک گفت: وزیر خارجه ایالات متحده اطلاعاتی را با متحدان ما به اشتراک گذاشت که شامل طرح ها و تهدیدهایی از سوی ایران بود.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اشاره به فشار وارد شده به جمهوری اسلامی ایران گفت، رژیم ایران فقط فشار اقتصادی و انزدوای دیپلماتیک را می فهمد.

وی افزود: همچنان هدف ما این است که ایران مانند یک کشور طبیعی و عادی باشد، نه یک کشور انقلابی. آنها برای چهل سال است که خشونت به سراسر خاورمیانه صادر می کنند. ما یک سیاست جدیدی را اتخاذ کرده ایم. زمان فرار جمهوری اسلامی ایران از مسئولیت حملات خود تمام شده است.

این اظهارات آقای هوک در حاشیه سفر ناگهانی مایک پمپئو به بروکسل است. وزیر خارجه آمریکا که برای دیدار با وزرای خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام، به جای مسکو به بروکسل سفر کرد، روز دوشنبه جزئیاتی از تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران را به اروپایی ها و مقام های ناتو ارایه داد.

رویترز روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت نوشت، مقام های وزارت خارجه این خبر را تایید کرده اند. جزئیات بیشتری اعلام نشده است.

در ده روز اخیر، مقام های ایالات متحده از افزایش تهدیدات ایران خبر داده اند و قرار بود روز سه شنبه، آقای پمپئو در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری، و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کند که این دیدار به روز چهارشنبه منتقل شد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که «جابه‌جایی» موشک‌های کوتاه‌برد ایران از جمله دلایل فرستادن تجهیزات نظامی آمریکا به خلیج فارس بوده است.

مقام های آمریکایی می گویند پیش از موعد مجبور شدند ناو هواپیمابر آبراهام لینکن و چند فروند بمب‌افکن بی- ۵۲ را به خلیج فارس بفرستند.

پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در این مورد که آیا خطر رویارویی نظامی با ایران وجود دارد گفت:‌ «می‌شود گفت این احتمال همیشه هست. من نمی‌خواهم بگویم نه، ولی امیدواریم چنین چیزی روی ندهد.»‌

رئیس جمهوری آمریکا در مورد واکنش‌ها به ارسال یگان بمب‌افکن و ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن گفته بود: آن‌ها (ایرانی‌ها) ما را تهدید می‌کردند و ما باید امنیت مناسبی برای این کشور و دیگر نقاط داشته باشیم. ما قدرتمندترین کشتی‌های جهان را داریم که به طور کامل مسلح و آماده هستند.

پرزیدنت ترامپ گفته بود:‌ چیزی که من می‌خواهم در مورد ایران ببینم، این است که ببینم با من تماس می‌گیرند.

نگرانی های ایالات متحده از اقدامات جمهوری اسلامی و فشار بیشتر

ایالات متحده می‌گوید که توافق هسته ای با ایران در رفتار این کشور تاثیر مثبتی نداشته است. پرزیدنت ترامپ با خروج از توافق برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، در دو مقطع در مرداد و آبان سال گذشته، دستور بازگشت تحریم‌های هسته ای علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

ایالات متحده می‌گوید که جمهوری اسلامی بزرگترین دولت حامی تروریسم است، برنامه موشکی بالیستیک خود را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می دهد، و عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

آزمایش‌های موشکی ایران پیش از این نیز با واکنش کشورهای غربی مواجه شده بود و آنها بارها از جمهوری اسلامی خواسته بودند تولید و آزمایش این موشک‌ها را متوقف کند.

ایران طی سال‌های اخیر دست به انجام آزمایش‌های موشکی زده است که روی برخی از آنها به زبان‌های مختلف (از جمله عبری) شعار «نابودی اسرائیل» نقش بسته بود.

در سال ۹۷ همچنین چند نقشه افراد وابسته به جمهوری اسلامی برای ترور مخالفان سیاسی در اروپا نیز کشف و منجر به اقدام دیپلماتیک از سوی کشورهای فرانسه،‌ آلمان، دانمارک، و هلند علیه رژیم ایران شد.

وزیر خارجه آمریکا اول خرداد سال گذشته با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق با جمهوری اسلامی را برشمرد که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم ایران است.

برخی از این شروط شامل توقف حمایت از تروریسم و خودداری از اقدامات مخرب در منطقه نظیر حمایت از حزب الله لبنان و دخالت در کشورهای منطقه است.

آمریکا در ابتدای سال ۹۸، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. این نخستین بار بود که ایالات متحده نیروی نظامی یک کشور را در چنین فهرستی در کنار گروه‌هایی چون القاعده و داعش قرار می‌داد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024