پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 12.05.2019, 18:51

تایید رای دادگاه‌ بدوی هنگامه شهیدی: هفت سال و نیم زندان قابل اجرا

تایید رای دادگاه‌ بدوی هنگامه شهیدی در دادگاه تجدید نظر؛ ۱۲ سال و ۹ ماه زندان، هفت سال و نیم قابل اجرا

وکیل‌مدافع هنگامه شهیدی امروز به خبرگزاری ایسنا گفت که دادگاه انقلاب  با رد تجدیدنظر خواهی موکلش، حکم دادگاه بدوی را که مجموعا دوازده سال و نه ماه زندان بود تایید کرد. هفت سال و نیم از این حکم براساس احتساب ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی قابل اجراست.

مصطفی ترک‌همدانی گفت: «رای محکومیت موکلم در دادگاه بدوی که مجموعا ۱۲ سال و ۹ ماه حبس بود و ۷ سال و نیم آن قابل اجرا بود، با رد تجدیدنظرخواهی موکلم و بنده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب، عینا تایید شد.»

قاضی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر پس از برگزاری جلسه دادگاه ختم رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد.

بر اساس گزارش ایسنا، دادستان تهران درباره تشکیل پرونده برای هنگامه شهیدی و دستگیری‌اش چنین گفته بود: «او چند ماهی متواری بوده و همان‌طور که در شبکه‌های مجازی می‌دیدم هر روز اهانت‌های آشکاری به دستگاه قضایی و مسئولینش می‌کرد و به‌جای این‌که خود را معرفی کند، توییت‌های بسیار مجرمانه‌ای منتشر می‌کرد». دادستان تهران ۱۰ تیر ۹۷ از صدور کیفرخواست برای هنگامه شهیدی با پنج عنوان اتهامی خبر داد

ترک همدانی در  سال ۹۷ اتهامات پیشین و کنونی موکلش را مشتمل بر فعالیت تبلیغی و اقدام علیه نظام و افترا و توهین و نشر اکاذیب عنوان و اعلام کرده بود که موکلش به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است.

در پانزدهم فروردین، یک منبع مطلع از وضعیت پرونده هنگامه شهیدی، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت او از زمان بازداشت در تیر ۹۷ تاکنون در سلول انفرادی بند ۲۴۱ متعلق به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه زندان اوین است و علیرغم برگزاری دادگاه و صدور حکم دادگاه بدوی هنوز از انتقال او به بند عمومی زنان به دلایل نامشخص ممانعت می‌شود. همچنین به گفته این منبع شرایط جسمی و روحی هنگامه بسیار بد گزارش شده بود که یکی از دلایل آن سپری کردن مدت زمان بسیار طولانی در زندان انفرادی است.

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار و عضو حزب اعتمادملی مشاور سابق مهدی کروبی در مسایل زنان و بین‌الملل بود. او برای اولین بار روز ۹ تیرماه ۸۸ و در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری وقت (محمود احمدی نژاد) » در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به شش سال حبس محکوم شد. این حکم در تاریخ شش اسفند ماه ۸۸ در دادگاه تجدید نظر تایید شد. خانم شهیدی اما به دلیل بیماری قلبی اواخر خرداد ماه ۱۳۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به مرخصی پزشکی آمد و در مهرماه ۱۳۹۲ با پذیرش آزادی مشروط توسط دادگاه، محکومیتش پایان یافت.

او مجددا در تاریخ ۱۹ اسفند ۹۵ از سوی ماموران امنیتی مشهد بازداشت و به تهران منتقل شد و در تاریخ هفتم شهریور ۹۶ آزاد شد.

خانم شهیدی همچنین برای یک ترم استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد واحد ورامین برای بود اما در آغاز شروع ترم دوم، در تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۵ با فشار افراد تندرو از تدریس در دانشگاه منع و اخراج شد. این افراد تندرو علت مخالفت خود را با خانم شهیدی دستگیری در «جریان فتنه ۸۸» دانستند و مدیریت این دانشگاه را برای استخدام او «اقدامی تاسف‌برانگیز» خواندند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024