سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Sun, 05.05.2019, 20:55

مذاکرات ایران و ۱+۴ در سطح کارشناسی در بروکسل

مذاکرات برجامی ایران و گروه ۱+۴ در سطح کارشناسی روز سه‌شنبه این هفته با حضور کارشناسان وزارت امور خارجه ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در بروکسل برگزار خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، در این دور از مذاکرات، طرفین درخصوص مسائلی نظیر تحریم های یکجانبه آمریکا، عدم تمدید معافیت های نفتی ایالات متحده، عدم تمدید معافیت های مربوط به همکاری های هسته ای، همکاری های اقتصادی مبتنی بر اینستکس گفت وگو کرده و به تبادل نظر با یکدیگر خواهند پرداخت.

در این چارچوب، علی اصغر نوری و پر فیشر، روسای ایرانی و آلمانی اینستکس احتمالا در این دور از مذاکرات کارشناسی درخصوص نوع همکاری های ایران و اتحادیه اروپا در قالب اینستکس با یکدیگر دیدار و گفت وگو می کنند.

به گزارش ایرنا، پس از خروج آمریکا از برجام و مخالفت اتحادیه اروپا با این اقدام، فدریکا موگرینی در حاشیه نشست وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۴ در سازمان ملل متحد در شهریور ماه سال گذشته از در راه‌اندازی ساز و کار مالی اروپایی (spv) با ایران برای ادامه مبادلات تجاری خبر داد که سرانجام، در روز پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه، این کانال مالی با نام اینستکس در فرانسه ثبت و مدیریت آن را «پر شیفر» آلمانی با سابقه طولانی مدیریت در کامرز بانک بر عهده گرفت.

اینستکس مخفف عبارت Instrument in Support of Trade Exchanges به معنای «ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری» است. اینستکس در پاریس و در چارچوب قوانین فرانسه ثبت شده است. غیر از فرانسه، آلمان و انگلیس نیز سهامداران اصلی آن هستند اما دیگر کشورهای اروپایی و کشورهای جهان از جمله چین و روسیه نیز می‌توانند وارد آن شوند. سرمایه اولیه این شرکت ۳ هزار یورو است که از سوی وزارت اقتصاد فرانسه تأمین شده است.

براساس این سازوکار، بدون انجام مراودات مالی بین ایران و اتحادیه اروپا تجارت همچنان صورت گیرد. یک شرکت ایرانی کالایی به اروپا صادر می‌کند و در قبال آن اعتباری به دست می آورد که خود او یا یک واردکننده ایرانی می‌تواند از آن برای واردات کالا از اروپا به ایران استفاده کند؛ بدون اینکه پولی بین طرفین مبادله شود. در مقابل، همین سازوکار برای صادرکنندگان و واردکنندگان اروپایی نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

«حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن در رابطه با اینستکس اعلام کرد: «سه کشور اروپایی (فرانسه- آلمان- انگلستان) پیشنهاد کرده‌اند که برای عملیاتی شدن سریع کانال مالی که برای تسهیل تجارت بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها تاسیس شده است، فاز اول آن به پرداخت‌های مرتبط با اقلام کالا‌های اساسی و پزشکی اختصاص یابد.»

همچنین اقلامی که قرار است در فاز اول اینستکس مبادله شوند عبارتند از انواع محصولات کشاورزی مانند سویا و ذرت، انواع محصولات غذایی، میوه و سبزیجات، سموم کشاورزی، کود و بذر‌های گیاهی، غذای دام شامل کنجاله و علوفه، شیرخشک و مواد اولیه، مواد اولیه دارویی، انواع دارو‌های عمومی و دارو‌های بیماری‌های خاص، انواع تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، دستگاه‌ها و وسایل پیشرفته جراحی و اتاق عمل، تجهیزات پیشرفته پزشکی مانند دستگاه‌های رادیو تراپی و پرتو درمانی جهت مقابله با سرطان، انواع واکسن‌های انسانی و دامی و.....




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024