چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 8 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.04.2019, 17:05

احزاب مذهبی برندۀ انتخابات اسرائیل! / احمد زیدآبادی

با شمارش بیش از ۹۰ درصد آراء مردم اسرائیل در انتخابات پارلمانی،  حزب آبی - سفید به رهبری بنیامین گانتز و حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو هر کدام 35 کرسی نمایندگی به دست آورده‌اند و رهبران دو حزب هر دو اعلام پیروزی کرده‌اند.

آنها اما هیچکدام پیروز انتخابات نشده‌اند و در واقع پیروز اصلی انتخابات دو حزب مذهبی شاس و یهودیت توراتی متحده‌اند که هر کدام با کسب ۸ کرسی نمایندگی عملاً نقش «دولت ساز» را به دست آورده‌اند.

در حقیقت، دو حزب آبی - سفید و لیکود با جذب حامیان احزاب متحد بالقوۀ خود، در صدر جدول نشسته‌اند و آنها را به خاک سیاه نشانده‌اند! به نظر می‌رسد هواداران حزب کارگر اسرائیل عمدتاً رأی خود را به نفع حزب آبی - سفید به صندوق ریخته‌اند و بدین وسیله حزب متبوع خود را با سقوطی مفتضحانه در تاریخ آن روبرو کرده‌اند. لیکود هم توانسته است رأی حامیان احزاب راست افراطی از جمله “راست جدید” را به سمت خود بکشاند و از راهیابی نفتالی بنت و آیلیت شاکید، دو رهبر متفرعن آن به پارلمان جلوگیری کند.

به هر حال، نتانیاهو می‌تواند با اکثریتی شکننده دولت آیندۀ اسرائیل را تشکیل دهد اما دولت او به صورت گروگانی در دست خاخام های سختگیر دو حزب شاس و یهودیت توراتی متحد در خواهد آمد.

بدین ترتیب شاید بهترین راه پیش روی دو حزب آبی - سفید و لیکود ائتلاف با یکدیگر باشد، اما منازعه بر سر پست نخست وزیری، بزرگترین مانع پیش روی آنان است!




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024