جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 09.04.2019, 22:12

آیا تخت‌روانچی با ماموریت خاصی به نیویورک می‌رود؟

امتداد: یک روز بعد از تصمیم ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دولت تصمیم گرفت به جای غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، مجید تخت‌روانچی را به نیویورک بفرستد. اقدامی که در این مقطع حساس اهمیت آن نباید دور از نظر بماند.

برای درک بهتر موضوع به تیرماه سال ۹۷ باز گردیم. جایی که رسانه‌های اصولگرا ادعا کردند «تخت‌روانچی در حال مذاکره محرمانه و مستقمیم با دولت ترامپ است». خبری که البته از سوی مقامات وزارتخارجه تکذیب شد.

۱۱ تیرماه ۹۷ روزنامه صبح نو (نزدیک به قالیباف) در یک گزارش نوشت: عقل منفصل ظریف، مرد خاص تیم مذاکره‌کننده، عضو «حلقه نیویورک» در زمان وزارت خارجه کمال خرازی. این‌ها القابی است که آقای مجید تخت‌روانچی در طول بیش از ۳۰ سال کار دیپلماتیک، صاحب و حامل آن‌ها شده است. مردی که سابقه نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان‌ملل، سفیری ایران در سوئیس و پیش از همه این‌ها در سال ۵۸، همراه با آقای محمدجواد ظریف، عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا و کانادا را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.»

تخت‌روانچی در دولت دوازدهم از وزارت خارجه جدا شده و به نهاد ریاست جمهوری رفته بود تا پست معاونت سیاسی دولت را بر عهده بگیرد.

صبح‌نو همان زمان این پست را یک پست پوششی برای وی عنوان می‌کرد: «به نظر می‌رسد، سکه سیاست‌ورزی آقای دیپلمات، روی دیگری هم دارد. شاید پُست جدید تخت‌روانچی در پاستور، پوششی برای ایجاد حاشیه امن جهت پرداختن به مأموریت دیپلماتیک بزرگ‌تر از سوی وی باشد؛ این مأموریت بزرگ‌تر نه در اروپا که در ورای اقیانوس اطلس، یعنی آمریکا قرار گرفته است.»

به اعتقاد این روزنامه اصولگرا تخت‌روانچی طراح مذاکرات محرمانه است و همانجا بود که خبر این مذاکرات پشت‌پرده را مدعی شده و نوشته بود: «او که مهندس طراح مذاکرات نامیده می‌شود و در عمده مذاکرات محرمانه (مانند مذاکرات ایران و آمریکا در عمان) حضور داشته است، حال شایعات حاکی از آن است که پس از خروج آمریکا از برجام و به قول عراقچی: «از تعادل خارج شدن برجام» چهره‌ای با دستور رییس‌جمهوری مأمور مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی شده است تا بلکه کلاف پیچ‌در‌پیچ مذاکرات ایران با اروپایی‌ها هر چه زودتر باز شود. که این شایعه به‌شدت از سوی سخنگوی وزرات خارجه تکذیب شد.»

آیا تخت‌روانچی با ماموریت خاصی مانند طراحی یک مذاکره دیگر به نیویورک سفر کرده است؟ با یک نگاه منطقی این گمانه کاملا دور از ذهن است. اما در عامل سیاست هیچ گزینه‌ای را نمی‌توان غیرمحتمل دانست.

مضافا اینکه تخت‌روانچی در کنار عراقچی دو بال مهم  ظریف در مذاکرات هسته‌ای بودند. حتی اگر او در رابطه با یک مذاکره جدید هم به نیویورک فرستاده نشده باشد، نفس این تغییر در این شرایط حساس دارای اهمیت است و این پیام را منتقل می‌کند: ایران برنامه‌ای خاص را در جامعه بین‌الملل دنبال خواهد کرد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024