جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
" width="800" />
iran-emrooz.net | Tue, 19.02.2019, 14:00

موشک و کالای مرغوب! / احمد زیدآبادی

برخی رسانه‌ها و نیروهای تندروتر جناح «اصولگرا» از سپردن مدیریت اجرایی و اقتصادی کشور به نظامیان به طور علنی و صریح دفاع می‌کنند و مدعی‌اند کسانی که در حوزۀ ساخت جنگ‌افزار و موشک به پیشرفت‌های غیرمترقبه دست یافته‌اند، سامان دادن به اقتصاد کشور برای‌شان مثل آب خوردن است!

البته من به خلاف مصطفی تاج‌زاده از سپردن مدیریت اجرایی و اقتصادی کشور به نظامیان خوفی ندارم و آن را به آخر رسیدن دنیا نمی‌دانم، اما فقط محض اطلاع آن دسته از «اصول‌گرایان» مدافع حضور نظامیان در حوزۀ اجرا و اقتصاد یادآور می‌شوم: هر که بتواند موشک و بمب‌افکن و حتی بمب اتم بسازد، لزوماً نمی‌تواند کالای مرغوب تولید کند، تاجر خوبی شود، توسعۀ متوازنی در پیش گیرد و به اقتصاد خرد و کلان سامان دهد.

اگر باور ندارید تجربۀ اتحاد جماهیر شوروی، کرۀ شمالی و پاکستان پیش روی ماست. همین پاکستانی‌ها در همسایگی ما که نظامیان‌اش موفق به آزمایش و تولید بمب اتم و انواع موشک‌های پیشرفته شده‌اند، آیا به رغم سیطره‌شان بر امور آن کشور مشکل اقتصاد را حل کرده‌اند؟ اگر حل کرده‌اند پس این همه فقیر و بینوای پاکستانی که گاه مرزها را در می‌نوردند و در هر کوی و برزن شهرهای کوچک و بزرگ کشورهای همسایه به صورت خانوادگی گدایی می‌کنند، صرفاً از سرِ سیری و برای خوشگذرانی است؟

آیا در کشور ما، خطا بودن یک فکر حتماً باید در تجربه ثابت شود؟ ظاهراً که اینطور است!




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024