جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.01.2019, 13:22

کاردار ایران به وزارت خارجه آلمان احضار شد

رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که وزارت خارجه آلمان این دیپلمات ایرانی را در ارتباط با دستگیری یک تبعه آلمانی-افغان به اتهام «جاسوسی برای ایران»، احضار کرده است.

ایران در حال حاضر در آلمان سفیر ندارد و از حدود یک ماه پیش ماجدی سفیر ایران در این کشور در پی اجرای قانون بازنشستگی به تهران بازگشته است.

اخیرا گزارش‌هایی از دستگیری یک تبعه آلمانی-افغان که در ارتش آلمان کار می‌کرده منتشر شده است که اتهام او جاسوسی برای ایران اعلام شده است.

روزنامه آلمانی «زود دویچه» در باره  نوشت مظنون بازداشت شده عضو «گردان نبرد الکترونیک» ارتش آلمان مستقر در استان راینلند-فالتس بوده است. متخصصان این گردان «گفت‌وگوهای خصمانه» را شنود می‌کنند و فعالیت فرستند‌ه‌های دشمن را مختل می‌کنند و از ارتباط رادیویی ارتش آلمان حفاظت می‌کنند.

فرد مظنون که عبدالحمید س. نام دارد متولد افغانستان است و ۵۰ ساله است. او در بخش «ارزیابی زبان» و به عنوان مشاور امور فرهنگ و مردم با ارتش آلمان همکاری داشته است. روزنامه «زود دویچه» نوشته است  مسئول «ارزیابی ‌‌زبان» از جمله مسئول ترجمه اطلاعات جمع‌آوری شده از محل مأموریت خود است.

سایت اشپیگل پیشتر نوشته بود که فرد بازداشت شده به «اطلاعات حساس» از جمله اطلاعاتی در مورد مأموریت نیروهای آلمانی در افغانستان دسترسی داشته و از چند سال پیش با سرویس‌های اطلاعاتی ایران همکاری می‌کرده است.

ظاهرا نشانه‌های جاسوسی ایران در ارتش آلمان سال ۲۰۱۷ میلادی به دست آمده است. پس از آن عبدالحمید س. به عنوان مظنون در مرکز توجه قرار گرفته و مدتی طولانی تحت نظر بوده است تا اینکه سرانجام  ششم دسامبر ۲۰۱۸ دستور بازداشت او را صادر شده است. او سه‌شنبه (۱۶ ژانویه) به دادگاه فدرال آلمان فرستاده شده که مسئول بررسی پرونده اوست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024