جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 12.12.2018, 16:48

نسخه آرامش برای یمن ۲۰۱۹

طرفین درگیر در روزهای سرد استکهلم به توافق‌های داغی دست یافتند

چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷
قانون
در استکهلم گفت‌وگوی طرف‌های یمنی وارد ششمین روز خود شده است. طرف‌های گفت‌وگو یعنی هیات‌هایی از جنبش انصارا... موسوم به گروه صنعا و هیاتی از دولت مستعفی یمن موسوم به گروه ریاض برای پایان بخشیدن به جنگی در یمن که به هزار و سیصد و پنجاهمین روز خود رسیده است، گرد هم آمده‌اند. مذاکرات گروه‌های یمنی تحت نظارت مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن در حالی از پنج شنبه هفته گذشته در حوالی استکهلم برگزار شده که بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده، ایجاد اعتمادسازی، لغو محاصره، پرداخت حقوق کارمندان و ارسال کمک‌ها از محورهای اصلی مذاکرات است.
روز گذشته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از موضع حمایتی وزارت خارجه ایران از اقدامات فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن قدردانی کرد و گفت:این نتیجه مذاکرات ما با ایران در موضوعات منطقه‌ای است که باعث شد ایران از نفوذش بر حوثی‌ها برای آغاز مذاکرات سوئد استفاده کند.
استقبال ظریف از گفت‌وگوهای یمن
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، روز سه‌شنبه در حساب توییتری خود درباره توافقات طرف های یمنی در سوئد نوشت:«ایران از توافقات اولیه بین طرف های یمنی در استکهلم تحت نظارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد استقبال و به طور قطعی از ادامه گفت‌وگوها تا رسیدن به توافقات نهایی در تمام زمینه ها حمایت می کند».
وزیر امور خارجه تصریح کرد:«اکنون وقت آن است که متجاوزان خارجی به حملات هوایی خود و جنایات علیه بشریت پایان دهند».
جنگ یمن ۱۰ هزار کشته و ۶۰ هزار زخمی برجا گذاشته است
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد در جنگ یمن ۱۰ هزار نفر کشته و بیش از شصت هزار نفر زخمی شده اند.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: فقط بر اساس آمارهای مراکز پزشکی، آمار قربانیان جنگ در یمن از سال ۲۰۱۵، به ۱۰ هزار کشته و بیش از ۶۰ هزار زخمی رسیده است.
جزییات سند گریفیتس برای حل بحران یمن
مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در این سند تاکید کرده است، مذاکره درباره اقدامات سیاسی و امنیتی و توافق بر سر گذار سیاسی در قالب یک بسته خواهد بود.
به لحاظ نظامی هم این سند بر آتش‌بس کامل و پایان دادن به جنگ در سراسر یمن از جمله در مناطق مرزی با عربستان تصریح دارد.
سند مذکور شامل اقدامات مشخص زمان‌بندی‌شده برای خروج انصارا... و یگان‌ها از پایگاه‌های‌شان با نظارت کمیته نظامی و مکانیسم تحویل سلاح سنگین از جمله موشک‌ها و پهپادها به دولت مستعفی است.
به لحاظ سیاسی هم سند گریفیث بر اقدامات سیاسی دوره گذار با مشارکت طرف‌های مربوطه از جمله قوه مجریه، احترام به سلسله مراتب قانونی این قوه و از میان برداشتن همه موانع پیش‌روی نهادهای دولتی تصریح دارد.
براساس این سند، همه‌پرسی قانون اساسی و انتخابات در پایان مرحله گذار برگزار خواهند شد.
سازمان ملل پیشنهاد داده است، جنگ در الحدیده متوقف شده و نیروهای انصارا... در مقابل توقف حملات دولت مستعفی عقب‌نشینی کنند، سپس کمیته امنیتی و نظامی مشترک تشکیل شود. سند سازمان ملل همچنین شامل پیشنهادی درباره تعز محاصره شده در جنوب غرب یمن است، براساس این سند، سازمان ملل پیشنهاد کرده ناظران در بندر الحدیده و بنادر دیگر استان مستقر شوند.
تبادل فهرست وزرا
خبرگزاری رویترز گزارش داد دو هیات شرکت‌کننده در مذاکرات صلح یمن در سوئد ، فهرست اسامی ۱۵ هزار اسیر و زندانی را به منظور تبادل آنها، به یکدیگر ارایه کردند.
خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از یک منبع شرکت کننده در مذاکرات صلح یمن در سوئد اعلام کرد که هیات های جنبش انصارا... و هیات وابسته به ریاض (هیات دولت مستعفی)دیروز فهرست اسرا را با یکدیگر رد و بدل کردند.
این منبع افزود: شمار اسرای دو طرف حدود ۱۵ هزار تن اعلام شده و عملیات اجرای تبادل آن‌ها ۴۰ روز از تاریخ اعلام شده، به طول خواهد انجامید.
به گفته این منبع، دو طرف دو هفته فرصت دارند دو فهرست اسامی اسرا را بررسی و طی یک هفته دیگر ملاحظات خود را ارائه داده و در هفته چهارم به ملاحظات طرف دیگر پاسخ دهند.
بر اساس سازوکار مورد توافق پس از موافقت طرفین، فهرست ها تحویل صلیب سرخ می شود تا اسرا از دو فرودگاه سیئون و صنعا انتقال داده شوند.
حمزه الکمالی، عضو هیات وابسته به ریاض در مذاکرات صلح یمن در سوئد ادعا کرد که فهرست اسرای آن‌ها شامل ۶۰۰۰ تن است .
دور جدید مذاکرات صلح یمن از پنج‌شنبه گذشته پس از عزیمت هیات مذاکره کننده جنبش انصارا... و دولت مستعفی یمن به سوئد با میانجیگری مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در سوئد آغاز شده است. توقف حملات و درگیری های دوجانبه، اداره بندر الحدیده، بازگشایی فرودگاه صنعا و تبادل اسرا از جمله موضوعات مورد مذاکره میان طرف های یمنی در سوئد است.
درگیری های یمن که عربستان از سال ۲۰۱۴ با حملات هوایی دخالت خود را در آن آغاز کرد، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بدترین بحران انسانی در سطح جهان اعلام شد، به گونه ای که علاوه بر کشته شدن هزاران غیرنظامی از جمله کودکان و زنان و برجا گذاشتن میلیون ها آواره، تمامی زیرساخت های این کشور فقیر ویران شده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024