پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.12.2018, 0:13

رئیس سیا برای توضیح درباره پرونده «خاشقچی» به کنگره می‌رود

پس از انتقادات گسترده از عدم حضور رئیس سیا در کنگره برای توضیح در مورد پرونده قتل «جمال خاشقچی»، منابع آگاه می‌گویند او قرار است بالاخره فردا برای توضیح به قانونگذاران آمریکایی به کنگره برود.

به گزارش  خبرگزاری فارس، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از افراد مطلع نوشته، «جینا هاسپل» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) روز سه‌شنبه برای توضیح در مورد اطلاعاتی که واشنگتن از پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی دارد، در سنای آمریکا حاضر می‌شود.

هنوز در مورد اینکه این جلسه استماع به صورت علنی برگزار می‌شود یا پشت درهای بسته خواهد بود، خبری منتشر نشده است. این نشست پس از آن برگزار می‌شود که رسانه‌ها کاخ سفید را به دلیل ممانعت از حضور هاسپل در کنگره و توضیح در مورد قتل خاشقچی، مورد انتقاد قرار دادند.

کاخ سفید در نشستی که هفته گذشته با موضوع سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی در سنا برگزار شد، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا را برای توضیح به نمایندگان، اعزام کرد. پس از آن نشست، رسانه‌ها گزارش دادند که هاسپل هم قصد داشته در این جلسه حضور پیدا کند، اما کاخ سفید با این امر مخالفت کرده است.

خاشقچی که از منتقدان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به شمار می‌رفت، مهر ماه امسال برای انجام برخی امور اداری راهی کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما دیگر هرگز زنده از آن ساختمان خارج نشد. سعودی‌ها تحت فشار رسانه‌ای قتل این روزنامه‌نگار را پذیرفته‌اند، اما مدعی‌اند که بن‌سلمان در این امر نقشی نداشته و این عملیات خودسرانه انجام شده است.

با این حال، رسانه‌های آمریکایی که به یک نسخه از گزارش سری سیا در مورد این پرونده دست یافته‌اند، نوشته‌اند که نهادهای اطلاعاتی آمریکا اطلاعاتی در اختیار دارند که آن‌ها را به این نتیجه رسانده که ولی‌عهد سعودی مستقیما در قتل خاشقچی دست داشته است. با این وجود، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‌های دولت او تلاش کرده‌اند تا قطعی بودن این گزارش را زیر سوال برده و همچنان بن‌سلمان را تحت حمایت قرار دهند.

همزمان گروهی از سناتورها طرحی را آماده کرده‌اند که فروش سلاح به عربستان سعودی را ممنوع می‌کند. قرار است این طرح به زودی در صحن اصلی به بحث گذاشته و در مورد آن رأی‌گیری شود. حضور هاسپل در سنا، می‌تواند تا حد زیادی سرنوشت این طرح را مشخص کند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024