جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.10.2018, 16:51

جمال خاشقجی؛ عربستان: هرگونه تحریمی را تلافی می‌کنیم

بی بی سی: عربستان سعودی می‌گوید علیه هر تحریم احتمالی که بر این کشور اعمال شود، تلافی خواهد کرد.

یک مقام سعودی گفت هر عملی که علیه این کشور صورت گیرد با واکنشی بزرگتر پاسخ داده خواهد شد. عربستان این اتهام را که آقای خاشقجی در استانبول در کنسولگری عربستان کشته شده، رد می‌کند.

اگر این اتهام ثابت شود، گزارش شده است که سنای آمریکا ممکن است تحریم‌هایی را علیه عربستان اعمال کند.

در همین رابطه، آلمان، بریتانیا و فرانسه طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مسئولین ناپدیدشدن آقای خاشقجی باید پاسخگو باشند.

وزیران خارجه این سه کشور گفتند با جدیت تمام به این مسئله می‌پردازند و خواهان تحقیقات معتبر و پاسخ کامل و با جزئیات از عربستان سعودی هستند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه هشدار داد که اگر روشن شود حکومت عربستان سعودی در قتل احتمالی جمال خاشقجی دست داشته است، این کشور با مجازات شدیدی روبرو خواهد شد.

آقای ترامپ گفت که اگر خبر قتل این روزنامه‌نگار سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در ترکیه صحت داشته باشد، او «بسیار آزرده و خشمگین» خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال گزینه لغو قراردادهای میلیاردی فروش اسلحه به عربستان سعودی را رد کرد.

پیشتر گزارش شد که یک منبع امنیتی در ترکیه به بی بی سی گفته است که دولت این کشور فایل های صوتی و تصویری در اختیار دارد که قتل جمال خاشقجی در کنسولگری را ثابت می کند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، می گوید عربستان سعودی در تحقیقات این پرونده همکاری نکرده است. او از ریاض خواست که به مقامات ترکیه اجازه وروود به ساختمان کنسولگری را بدهد.

همچنین بی بی سی مطلع شده است که دولت های بریتانیا و آمریکا در واکنش به ناپدید شدن آقای خاشقجی در حال بررسی گزینه تحریم یک نشست اقتصادی بین المللی در عربستان هستند.

تعدادی از سرمایه داران، شرکت ها و رسانه های غربی در روزهای اخیر اعلام کرده اند که در کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» که قرار است در روزهای ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (اول تا سوم آبان‌ماه) در ریاض برگزار شود٬ شرکت نخواهند کرد.

دارا خسروشاهی٬ مدیرعامل شرکت اوبر، استیو کیس٬ از بنیانگذاران شرکت ای‌او‌ال (AOL) و باب بکیش٬ مدیر عامل شرکت ویاکام، از جمله چهره هایی هستند که در نشست مذکور شرکت نخواهند کرد.

روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه فایننشیال تایمز و شبکه هایی نظیر سی ‌ان ‌ان و سی ‌ان‌ بی ‌سی از این کنفرانس - که به ابتکار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برگزار می شود - کناره‌گیری کرده‌اند.

جمال خاشقجی - که پس از ترک عربستان سعودی به شدت از محمد بن سلمان ولیعهد پرقدرت آن انتقاد می کرد - روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024